We gaan dit jaar het 2e gedeelte van de Grand Tour of Switserland rijden, maar eerst gaan we in Zuid Limburg een fietsvierdaagse fietsen. Dit staat ook al heel lang op het programma.

3 juni. We zijn vanochtend vertrokken naar Meerssen in Limburg, naar camping "het Geuldal". Dinsdag begint hier een fietsvierdaagse waar we ons voor ingeschreven hebben.
In de loop van de middag hebben we 30 km gefietst om een beetje aan de heuvels te wennen.
4 juni. We zijn op de fiets naar kasteel Hoensbroek geweest. Het is een mooi kasteel waar je zelf met een routebeschrijving door mag. We hebben vandaag 70 km gefietst.

5 t/m 8 juni is de fietsvierdaagse. We hebben elke dag de route van 60 km gefietst.  Soms was dat best heftig want de heuvels zijn soms erg steil.

9 juni zijn we op de fiets naar Valkenburg geweest. 10 km vanaf de camping. We zijn op de Wilhelminatoren geweest, naar het museum Valkenburg (niet veel aan) en de Romeinse catacomben. Tussen 1908 en 1910 heeft de Tilburgse textielfabrikant Jan Diepen in de mergelgrotten de catacomben van Rome uit de 3e en 4e eeuw na gemaakt. Hij kreeg toestemming van de toenmalige paus op voorwaarde dat hij alles precies na ging maken. Dit werd ook gecontroleerd. Hij is met een team kunstenaars naar Rome geweest om alles op te meten, één op één over te nemen op sjablonen en te fotograferen. Pierre Cuypers, de beroemde architect, heeft het project begeleid.
Erg interessant allemaal.
10 juni zijn we verder gereisd naar de Moezel. We staan aan de Moezel bij Weinbau Otto in Schleich, coördinaten N 49 48'47" E 6 50'28" €5,- geen voorzieningen. Een prima plekje. 's Middags hebben we een eind langs de Moezel gefietst. Het is hier mooi.

11 juni. We zijn verder gereden naar Zwitserland. Een paar jaar geleden hebben we een stuk van de "Grand tour of Switserland" gereden en dit jaar willen we het vervolg doen.
We hebben 9 uren werk gehad, nu zijn we in Saillon op een grote parking bij de Bains de Saillons, een kuuroord. Gratis, geen voorzieningen. Coördinaten N 46 °0'14" E 7°11'9". We zaten lekker buiten maar dat mag hier niet, geen campinggedrag, staat overal in het Frans te lezen.
12 juni We zijn op de fiets naar Sion geweest, 17 km verder. Sion heeft een mooie Altstadt. We hebben een stadswandeling gedaan. Deze staat op borden bij bezienswaardigheden. Sion heeft 4 kastelen, waarvan 2 op tegenoverliggende bergtoppen.
We waren om 4 uur weer thuis op de zelfde camperplaats als gister. Precies op tijd voor de regen.

13 juni. We hebben vanochtend 4 uren gewandeld. Eerst naar de ruïne waar we op uitkijken en daarna hoog in de bergen tussen de wijngaarden door naar een brug over een kloof. Hier kijken we ook op uit. Het was een mooie tocht.
We zijn vanmiddag verder gereden naar Salgesch, naar een Acsi camping. Wel duurder dan in het boek. Coördinaten N46.30143 E7.56480
Onderweg stonden er allemaal mensen langs de weg. Wij zijn ook gestopt om te kijken. Wat blijkt: De wielerronde van Zwitserland komt langs en wij staan precies op de plaats waar de renners een tasje met eten krijgen. Na een kwartiertje kwam eerst een grote kopgroep en 4 minuten later het peloton. Ze waren snel voorbij. We zijn weer verder gereden tot we op 600 meter van de camping kwamen. Hier stonden de mensen weer langs de weg. We hebben weer even gekeken. Nu lag alles veel verder uit elkaar. Er zaten wel 15 minuten tussen de eerste en de laatste renner. Best leuk om dit eens mee te maken. Alleen jammer dat er geen reclamestoet bij was.

14 juni. We zijn naar het eind van een dal gereden, val d'Anniviers met als laatste dorp Zinal. We hebben 4 uren gelopen verder het dal in naar een hut met een prachtig uitzicht. Het is hier erg mooi. We staan nu op de laatste parkeerplaats. Bij de skiliften staan betaalautomaten met als tekst dat je niet tussen 22 uur en 7 uur parkeren mag. Waar we nu zijn staan geen bordjes. Volgens de camperplaatsapp mag je hier ergens overnachten maar waar precies kunnen we niet ontdekken. Dus we blijven hier maar. Coördinaten N 46°07'37" E 007°37'48" We staan op 1655m hoogte.

15 juni. We zijn naar het volgend dal gereden, naar de stuwdam van Lac des Dix. Hier is een parkeerterrein waar je met de camper overnachten mag. Gratis, geen voorzieningen.
We willen de binnenkant van de stuwdam bekijken maar dat kan pas vanaf morgen. Daarom zijn we naar boven gelopen. Je kunt over de stuwdam lopen. Hier heb je een schitterend uitzicht over de bergen in de omgeving. Je bent hier op 2365 meter hoogte. We hebben nog een eind langs het meer gelopen. De weg gaat aan het begin door een stuk of 6 tunnels en verder een vrij breed horizontaal pad. Mooi is het hier.

16 juni. We zijn vanochtend in de stuwdam geweest. Het is niet een massief blok beton maar er lopen allemaal ronde gangen door, horizontaal en vertikaal.  Via een computersysteem wordt de hoeveelheid doorsijpelend water in de gaten gehouden. Dit is 12 liter per minuut. Dat is normaal. Door de druk van het water wijkt de stuwmuur nu 7 cm. Het meer is half vol, als het meer vol is is dat 11 cm. Er was nog een film te zien over de bouw van de muur. Hier heeft men 10 jaar aan gewerkt, 24 uur per dag.

We zijn weer door het dal naar beneden gereden en hebben de “Piramiden van Euseigne” bekeken. Een heel bijzonder natuurverschijnsel.

We staan weer in Saillon net als op 11 juni.

17 juni. We zijn op de fiets naar Montigny geweest, 15 km verder. We hebben een stadswandeling gelopen. Hierna zijn we naar het St. Bernhardhonden museum geweest. Het museum was niet veel maar de honden waren leuk. Af en toe werd er één uit een hok gehaald en dan kon je hem fotograferen en aaien.
We zijn hierna doorgefietst naar de kloof van Trient. Een smalle diepe kloof met houten looppaden. Mooi!
We zijn weer terug gefietst en staan weer in Saillon.