Zondag 11 september. We zijn weer naar het centrum gelopen om de kastelen te bekijken. Het Castel Grande was gratis. Een mooi kasteel met 2 torens en grote binnenplaatsen. Tot onze grote vreugde stonden er heel veel oldtimers opgesteld. Allemaal andere merken en types dan we eerder eens gezien hadden.

Hierna zijn we weer even bij het gemeentehuis geweest. In de hoofdstraat stonden Ford Thunderbirds opgesteld van de jaren 1955 tot 2000. Toen naar het volgende kasteel, Castello di Montebello. Dit kasteel is een stuk kleiner en minder mooi.
Het derde kasteel hebben we overgeslagen. Dit kasteel is heel eenvoudig en ligt bovendien hoog op een heuvel.

We zijn weer vertrokken en hebben via de autoroute gereden. We willen over de Gotthardpas en zijn een afslag te ver doorgereden om geen file te hebben. De duur van de file was een uur. Er staan stoplichten vlak voor de tunnel en er mogen maar een paar auto's per keer door. Na deze stoplichten komt de afslag naar de pas. De pas heeft een snelweg route en een secundaire route vol bochten. We zijn via de gemakkelijke snelweg route gereden. Boven op de pas mag je overnachten. Gratis zonder voorzieningen. Een prachtige plaats aan een meertje. We hebben nog een stukje gewandeld. Het is nu donker, de wolken hangen om de camper, het regent en af en toe horen we een klap onweer. Het is een graad of 10, vanmorgen 32. Een groot verschil.

Maandag 12 september. Vanmorgen zijn we verder gegaan naar de Furkapas. Bijna boven op de pas vanaf een parkeerplaats kun je lopend vlak bij een gletsjer komen. Dit hebben we gedaan. We zijn een uur of 4 onderweg geweest. Vlak onder de pas is de Rhône gletsjer. Voor 7 Franken mag je er naar toe en kun je in een ijsgrot. We hebben dit niet gedaan. Morgen gaan we naar de Aletsch gletsjer. Dat is belangrijker.

We zijn doorgereden naar Mörten waar een camping vlak bij de liften is. We staan hier mooi aan een wild stromend riviertje.

Dinsdag 13 september. We hebben een wandelkaart gekocht voor 2 dagen. Hiermee kunnen we onbeperkt met de skiliften en met de trein. We zijn met de lift van Mörel naar Moosfluh gegaan op 2333 meter. Hier is een uitzichtspunt op de Aletschgletsjer en beginnen wandelwegen. We wilden naar de gletsjer hangbrug. Deze zou 18 meter boven de gletsjer lopen. We hebben heel ver gelopen waarvan een heel groot gedeelte door het oerbos. Uiteindelijk hadden we zicht op de hangbrug. Tot onze grote verbazing liep er alleen maar een riviertje onder de brug door. We zijn niet verder naar beneden gegaan. Het was zo mooi genoeg. We zijn weer naar boven gelopen, ongeveer 600 meter, tot Riederalp en vandaag met de lift weer naar beneden.
Aan het eind van de middag waren we weer terug op de camping.

Woensdag 14 september. We zijn met de trein naar Betten gegaan en vandaar met de liften naar Bergstation Bettmerhorn op 2646 meter. Hier heb je een prachtig uitzicht  op de Aletschgletsjer. We zijn lopend boven de gletsjer naar de Marjelensee gegaan, en van hier uit door de tunnel naar de liften van  Fiescheralp. Dit was een prachtige tocht met mooie uitzichten op de Aletschgletsjer en niet erg zwaar. Het grootste gedeelte ging naar beneden.
Toen we weer bij de liften waren zijn we weer omhoog gegaan naar het Bergstation Eggishorn op 2869 meter. Hier had je het allermooiste uitzicht op de gletsjer.
Deze tocht was de mooiste die we gedaan hebben. Aanbevelenswaardig!
We zijn weer met de liften naar beneden gegaan en toen met de trein naar Mören. Het was een prachtige dag.

Donderdag 15 september. We zijn via de autobaan naarFreiburg in Duitsland gereden, ongeveer 400 kilometer. We staan nu op een Acsi camping aan de Tunisee. Voor een paar nachten prima maar een langer verblijf lijkt ons niets. € 19,95 all in.
Vrijdag 16 september. We zijn op de fiets naar Freiburg geweest, 10 kilometer. Freiburg is een mooie oude stad. We hebben bij de VVV een stadswandeling voor 1 euro en kregen nog een kaart met de dorpjes in de omgeving erop. Na de stadswandeling hebben we nog een eind gefietst. Het is hier plat. Dat is altijd prettig.

Zaterdag 17 september. We zijn vandaag naar huis gereden. Bijna 800 kilometer. We hebben een mooie reis gemaakt.