Dinsdag 5 november. We zijn 4 dagen naar Kopenhagen geweest voor een bezoek aan de kinderen en op de terugweg naar Hamburg gereden. We komen om 1 uur op de camperplaats aan. Een mooie plaats aan de Elbe. Nadat we gegeten hebben gaan we op stap. We staan vlak bij het centrum. Na 5 minuten komen we bij de Landungsbrücken, een ponton met restaurants en aanlegplaatsen voor rondvaart- en veerboten. Hier kijken we een tijdje rond en komen op een gegeven moment bij de oude Elbetunnel. Deze tunnel is in 1911 in gebruik genomen. Er gaan aan beide kanten 4 liften naar beneden. Er is één lift met een draagvermogen van 10.000 ton of 130 personen, de andere liften zijn kleiner, hier mag 6.000 ton in. In de grote lift kunnen 2 auto's. In de tunnel is een smalle autoweg waar op bepaalde tijden de auto's één kant op kunnen rijden en later op de dag weer terug. Verder zijn er nog 2 trottoirs. De tunnel is mooi betegeld. Een leuke ervaring.

Hierna zijn we verder de stad ingelopen, via het gigantisch grote standbeeld van Biesmarck naar de Sint Migaelkerk. Een prachtige barokkerk.

Woensdag 6 november. We gaan eerst naar de VVV voor een Hamburg-card. Hiermee heb je toegang tot al het openbaar vervoer en nog korting op musea, restaurants, theater enz.

We gaan met de metro naar de Binnenalster, een meertje in de Alster, een zijriviertje van de Elbe. We zijn hier niet lang geweest want toen we er waren begon het te hozen. We zijn onder de paraplu naar het Stadhuis gelopen, een schitterend gebouw. Op zaterdag is er een rondleiding, jammer, niet door de week. Via 3 kerken lopen we naar “Speicherstadt”, de pakhuisstad van Hamburg. Oude pakhuizen en moderne, nieuwe staan hier langs kanalen. Een leuk gebied. We komen uiteindelijk bij de in aanbouw zijnde Elbe Philharmonic Hall, wat een topstuk van architectuur is. Hier gaat een veerboot terug naar de Landungsbrücken. We varen anderhalf rondje mee en stappen dan over op een andere lijn die verder de Elbe af vaart langs de containerhaven. Leuk om alles vanaf het water te bekijken. Hierna gaan we terug naar de camper om op te warmen en te eten. Om half 7 gaan we weer naar de veerboot om nu bij avond nog een keer de Elbe af te varen. De kaden en kranen zijn verlicht. Leuk om alles ook eens bij avond te zien.

Donderdag 7 november gaan we lopend nog een keer naar Speicherstadt en komen langs een informatiecentrum van dit gedeelte van Hamburg met een maquette. Hier een kopje koffie gedronken en zijn hierna naar een museumhaven gegaan waar schepen liggen die in de 60er jaren gebruikt zijn voor havenwerkzaamheden. Via de Deichstrasse, een straat met oude karakteristieke huizen weer terug naar de camper.

We hebben gegeten en zijn om een uur of 2 weer terug naar huis gereden. 365 km De afstand viel ons mee.

Hamburg is echt de moeite waard. Wij zijn er 3 dagen geweest en hebben nog lang alles niet gezien. Zo zijn wij bij voorbeeld nog niet in één museum geweest.