Het Ruhrgebied was vroeger een groot industrieel gebied, maar sinds in de 80er jaren de mijnen en fabrieken gesloten zijn is het gebied omgetoverd tot een groen gebied. Veel oude fabrieken, gashouders en hoogovens werden in de afgelopen jaren verbouwd tot musea, theaters, concertzalen en horecagelegenheden. Er lopen veel fietspaden over de voormalige spoorlijnen. Er is een noordelijke en een zuidelijke route met ankerpunten (de hoogtepunten) door het hele Ruhrgebied. Informatie hierover is te krijgen op internet of bij de ankerpunten.

Tip: Koop een Ruhrtopcard voor €50,-  zie ook www.ruhrtopcard.de  Het is misschien handig om online een card te bestellen, dan heb je hem maar in je bezit. Allemaal bezienswaardigheden, zwembaden, musea, Sealife, rodelbaan, rondvaartboten  en nog veel meer zijn hiermee gratis. Er zijn ook heel veel attracties voor half geld

Alle bezoeken uit het onderstaand verslag waren gratis op de Ruhrtopcard.

Vrijdag 24 april.
Vanochtend zijn we vertrokken naar het Ruhrgebied. Eerst naar het TUV station in Duisburg noord. We hebben een nieuw voorruit in de camper dus onze milieu sticker is er niet meer en die is hier in het Ruhrgebied verplicht. Het kostte een uur, maar toen hadden we dus wel de sticker. We zijn een paar kilometer verder naar het Landschapspark in Duisburg gereden. Je mag hier gratis staan met de camper. Er is zelfs een sanizuil. Legen toilet kost €0,50 en water inname €1,00 en lozen is ook mogelijk. Coördinaten: N 51°29.600 E 06°52.170. Bij het bezoekerscentrum hebben we een fietskaart met beschrijvingen van de bezienswaardigheden van het Ruhrgebied gekocht. Verder hebben we geprobeerd een Ruhrtopcard te kopen. Een kortingskaart voor heel veel dingen, veel gratis en andere voor de helft van de prijs (zie bovenaan). Ze hadden er nog maar 1. Het dichtstbijzijnde verkooppunt is in het treinstation van Duisburg. We zijn hier op de fiets naar toe geweest. Het was wat zoeken. Ook de aankoop hiervan is gelukt. Weer terug bij de camper zijn we het terrein op geweest. Het is een groot, indrukwekkend geheel. Een hoogoven gebied waar vroeger heel wat werk is verzet. De natuur mag er nu zijn gang gaan. Je kunt o.a. op een hoogoven klimmen, naar ongeveer 70 meter waar je een prachtig uitzicht hebt.

s' Avonds als het donker is is het geheel verlicht door een lichtkunstenaar. Een aanrader! Het verrassende is dat het licht op de foto's een stuk mooier is dan wat je met het blote oog kunt zien.

Zaterdag 25 april.
Op de fiets via een prachtige route uit ons fietsboekje naar het Binnenscheepvaartmuseum in Duisburg geweest. Wel een aardig museum. Om 2 uur zijn we vlak bij het museum op de boot gestapt voor een havenrondvaart van 2 uur.

Hierna nog even naar de Altstad gefietst en bij het Radhaus en een grote kerk gekeken. We hebben de zelfde route weer terug gefietst.
's Avonds zijn we nog even naar het Landschapspark geweest om naar de lichtjes te kijken.

Zondag 26 april.
Om 12 uur hebben we een rondleiding geboekt over het hoogoven terrein. Het is een interessante rondleiding van 2 uren. Er wordt uitgelegd waar de gebouwen voor dienden en hoe de ovens werkten.
Hierna zijn we naar Oberhausen gereden. We staan op de camperplaats bij de Gasometer. Coördinaten: N 51°29.600

E 06°52.170. Een gratis plaats aan de rand van een groot parkeerterrein zonder voorzieningen.
We hebben eerst de Gasometer bekeken. Op de 1e en 2e verdieping is een tentoonstellingen, op de 3e verdieping kun je op een tribune al of niet met ligzak de lichtshow bekijken, gemaakt door lichtkunstenaars. Mooi en ontspannen. Hier kun je ook met de lift naar de 10e etage, het dak, op 100 meter hoogte, waar een uitzichtpunt is.
Hierna zijn we naar Schloss Oberhausen gelopen. Hier is een fototentoonstelling met foto's van de beroemde fotografe Herlinde Koelbl. Een mooie serie foto's over verschillende thema's zoals "slaapkamers, werkkamers, kinderen en b.v. Angela Merkel"

Maandag 27 april.
We zijn vanochtend naar SeaLife gelopen, een gebouw met grote aquaria. Het was best leuk om al die vissen weer eens te zien.
Na het eten zijn we op de fiets via de bordjes van de Route der Industriekultur gefietst. Eerst lang een kasteeltje, verderop was een uitzichtheuvel, Tetraeder, 63 meter hoog en daar bovenop een bouwwerk van 50 meter. Boven heb je een prachtig uitzicht over het Ruhrgebied met zijn industrie. Hierna kwamen we bij het Nordsternpark. Een landschapspark met een toren van een mijnschacht. Verder niet veel bijzonders. We zijn langs het Rijn-Hesse kanaal en de Emscher teruggefietst. Een mooie route.
Je kunt lekker chinees eten bij de Pagoda, vlak bij het CentrO. Een buffet met kant en klare gerechten en wok gerechten.

Tetraeder

Dinsdag 28 april.
We zijn eerst naar het Industrie museum geweest in het centrum. Een grote fabriekshal waarin grote machines staan die gebruikt werden in de tingieterij. Er werd ook van alles verteld over de ijzerindustrie, hoe er gewerkt werd met een gietmal, hoe een walsmachine werkt en nog veel meer.
Vanmiddag naar het industrie museum St. Antony-Hütte geweest. De plek waar de eerste ijzergieterij van het Ruhrgebied gevestigd was. Vlak onder de heide zat het ijzererts, er waren bossen voor de houtskool en er liep een beekje voor het water. Alle ingrediënten waren aanwezig. Er zijn nog opgravingen van de eerste fabriek en verder een wel aardige tentoonstelling.
Om half 6 zijn we nog naar het zwembad geweest, 1 km verder.
We zijn weer verhuisd naar het Landschapspark in Duisburg omdat we water innemen moeten en het toilet moesten legen. We weten dat het hier kan en kunnen nog niet ontdekken waar nog meer mogelijkheden zijn. We blijven hier vannacht weer

Woensdag 29 april.
Na de "ver- und entsorgung" zijn we naar de UNESCO Zollverein bij Essen gereden. We staan vlak bij de Kokerei, de plaats waar de steenkool tot cokes gebrand werd. Coördinaten  N 51°29.416  E 007°02.458 Een gedoogplaats zonder voorzieningen. ('s Avonds kwam de bewaking langs om te zeggen dat we hier niet overnachten mochten. Na wat heen en weer gepraat mochten we blijven. Alleen het hek ging op slot en werd de volgende morgen 5 uur weer open gemaakt.)
We hebben eerst een rondleiding voor vanmiddag half 3 geboekt voor de Kokerei. Hierna zijn we het terrein van de steenkoolmijnen opgelopen en hebben er een tijdje rondgekeken. Het bezoekerscentrum is te bereiking via een roltrap, ontworpen door Anton Koolhaas en ligt op 24 meter hoogte. Vanuit hier is het Ruhrmuseum te bereiken, maar dat is voor morgen.

Vanmiddag zijn we met de rondleiding mee geweest, erg informatief. We komen op plaatsen die alleen met de rondleiding te bezoeken zijn. Er staan heel veel smalle ovens die van bovenaf gevuld werden met een uitgekiend mengsel steenkool. Deze werden 16 uren gebrand tot het cokes werd. Er is een grote machine die de cokes weer uit de ovens duwde. Al met al een leuke rondleiding.

Donderdag 30 april.
Naar het Ruhrmuseum geweest. Het viel mij erg tegen. Er werd verteld hoe de mensen rond 1900 hier leefden en werkten en hierna ging men terug in de geschiedenis. Er waren skeletten van holenberen, prehistorische neushoorns, potjes, en verder kerkschatten, fornuizen, en nog veel meer. Op de bovenste verdieping heb je een schitterend uitzicht.
Na het eten hebben we een eind gefietst over fietspaden die op vroegere spoorlijnen liggen. Mooie omgeving met veel bomen.
We zijn verhuisd naar een camping in Bochum-Dahlhausen aan de Rhur.  Coördinaten N 51°25'33" E 7°8'37" De beschrijving op de app klopt wel aardig. Kleine plaatsen mar verder prima met een prachtige ligging aan de Ruhr.

Vrijdag 1 mei.
We zijn op de fiets naar Bochum centrum geweest omdat we naar het Planetarium wilden. We komen er daar achter dat op 1 mei echt alles dicht is. Van winkels tot restaurants tot musea. Het Planetarium en ook het mijnbouwmuseum zijn dus dicht. We hebben in plaats hiervan maar een fietstocht gemaakt, het is hier mooi met mooie fietspaden over vroegere spoorlijnen.
We hebben nog een nacht op de zelfde camping gestaan.

Zaterdag 2 mei.
We zijn naar Hattingen gereden op zoek naar een camperplaats. Er ligt er één achteraan op een grote parkeerplaats. Niet leuk! We zijn doorgereden naar Hattingen-Oberstüter, 9 km verder. We zijn verrast over de omgeving waar we doorheen rijden. Het is erg heuvelachtig. Niets om te fietsen maar wel erg mooi. We staan nu op een gratis camperplaats, coördinaten N 51°20'41" E 7°11'39" , op het terrein bij 3 boerderijen waarvan je in een winkel ecologische producten kan kopen. Verder veel parkeerplaatsen voor dagjesmensen die hier wandelen en er is bij een bijbehorend restaurant / snackbar van alles te koop. Grote stukken taart, worst, patat, complete maaltijden enz. die je op bankjes op kan eten.
We hebben 3 uren gewandeld in de omgeving. We staan hier prachtig met een heel mooi uitzicht over de landerijen. Daar hebben we de rest van de dag van genoten.

Zondag 3 mei.
We zijn vanochtend weer vertrokken van ons mooie plekje hoog in de heuvels. We zijn naar Hattingen gereden, naar het industrie museum Henrichshütte, een hoogoven complex. Erg leuk om te bekijken.
Hierna zijn we naar de historische Altstadt geweest. Er staan veel vakwerkhuizen. We hebben bij de VVV een stadswandeling gekregen, welke we gedeeltelijk gelopen hebben. Er was ook een markt met oude ambachten en verklede mensen. Erg leuk.
Hierna zijn we naar Witten gereden, een gratis camperplaats bij een camper bedrijf. Coördinaten N 51°27'16" E°7 21'12"  wel een redelijk plekje. Rustig met verzorging.

Maandag 4 mei.
We hebben vandaag een fietstocht gemaakt langs de Rhur tot Bochum - Dahlhausen toe en weer terug. Totaal 60 km.
Aan het eind van de dag zijn we verhuisd naar Haltern am See. Coördinaten N 51°44'33" E 7°11'58" Een gratis plekje met een sani-station en stroom. Het zijn allemaal kleine parkeerplaatsjes vlak bij een stuwmeer en 10 minuten lopen naar het centrum. We willen morgen naar het chemie park in Marl voor een rondleiding en dat vanaf hier 13 km verderop.

Dinsdag 5 mei.
We hebben om 11 uur een rondleiding gepland bij het Marl chemiepark. We hebben eerst nog een tentoonstelling bekeken in het bezoekerscentrum en om 11 uur konden we met z'n allen in de bus. We kregen uitleg over waar alle gebouwen voor dienden. Het is een erg groot terrein waar allerhande grondstoffen gemaakt worden. Best wel interessant.
Na het eten zijn we weer naar huis gereden.

De 2e reis naar het Ruhrgebied, een paar weken later

Zaterdag 23 mei zijn we naar Xanten gereden. De camperplaats, coördinaten N 51°39'18" E 6°27'46"  was helemaal vol. Er staan veel campers in het weiland naast de camperplaats. Wij zijn hier bij gaan staan. Er is niemand geweest om geld op te halen. We staan dus gratis.
s' Middags zijn we naar het centrum gelopen. We hebben de domkerk bekeken en om 3 uur een stad rondleiding gedaan. Was wel aardig. Xanten heeft een oud historisch centrum met leuke hoekjes.

Zondag 24 mei zijn we op de fiets langs de Rijn (Rijnroute) naar het bezoekerscentrum van de Bislicher Insel gegaan. Hier waren allemaal dieren zoals de das en de bever, vogels en kleine insecten tentoongesteld. Leuk om gezien.
Hierna zijn we langs de bewegwijzerde route verder gefietst naar Wezel, langs de andere kant van de Rijn terug naar Rees, hier over de brug en weer terug naar Xanten. Een mooie tocht.
Maandag 25 mei
We zijn naar het archeologische park van Xanten geweest. Het was best wel leuk. Er zijn uit de Romeinse tijd alleen nog fundamenten gevonden. Om het wat aantrekkelijker te maken voor bezoeker hebben ze een arena, winkels met woonhuizen, stadsmuur met poorten en het stratenplan nagebouwd. Er is ook nog een Romeins museum.

Dinsdag 26 mei. We zijn naar Waltrop gereden op het "Schiffshebewerk Henrichenburg" te bekijken. Het is een scheepslift uit 1899, in gebruik genomen door keizer Wilhelm II. Om een verval van 14 meter te overbruggen werd een scheepslift gebouwd die een schip in 2 1/2 minuut omhoog of naar beneden kon tillen. Erg interessant. Er zijn nog oude schepen (uit Nederland) en een tentoonstelling. Buiten het terrein ligt een nieuwe scheepslift, ook niet meer in gebruik. Er is nu een sluis.

De "nieuwe" sluis

Na het eten zijn we naar Hamm gereden om het Maximiliaan park te bezoeken. Je kunt met een lift naar de kop van een glazen olifant. Hier is een tentoonstelling van een tekenaar met mooie pentekeningen. Verder zijn er prachtige tuinen aangelegd met thema's. Voor kleine kinderen is het erg leuk, er zijn prachtige speeltuinen. Er is ook nog een vlindertuin waar je nog een keer entree voor moet betalen.
We staan nu bij het Maximare - Erlebnistherme Bad op een rustige parkeerplaats bij de sportvelden aan de achterkant van het zwembad..
Coördinaten N 51°41'17"  E 7°50'9" Gratis als je geen stroom gebruikt, met stroom €3,80.

Woensdag 27 mei. We hebben vandaag een rondrit gefietst die op de achterkant van een fietskaart staat. 50 km via Unna. (toen we weer terug waren hadden we 74 km gefietst). Unna heeft een museum, het centrum voor internationale lichtkunst. Dat wilden we graag bekijken. Toen we er waren bleek dat we met de rondleiding van 3 uur mee konden. Dat was over anderhalf uur. De bijdehandse dame gaf ons snel een stadswandeling. Zo konden we de wachttijd leuk doorbrengen. Unna heeft een oud centrum. Wel leuk om te bekijken. Het lichtmuseum was ook wel leuk. Het was in de kelder van een voormalige bierbrouwerij. Internationale lichtkunstenaars hebben verschillende projecten gemaakt. Het ene mooier dan het andere. We hebben mooie dingen gezien, al had de rondleiding wat ons betreft wel een stuk sneller gemogen.
Toen we weer bij de fietsen waren had ik een lekke band. Die moest dus eerst geplakt. We waren pas om 21 uur bij de camper. De terugrit was veel langer dan we hadden verwacht en ook waren we vaak de route kwijt. Toch een mooie dag gehad.

Donderdag 28 mei. Vanochtend hebben we een paar uur gezwommen in het zwembad waarachter we een mooi camperplekje hadden. Dat waren we al 2 dagen van plan maar het kwam er steeds niet van. Een mooi zwembad met sauna ( ook op de Ruhr topcard).
Hierna zijn we naar de Möhnesee gereden voor een rondvaart van een uur. Best wel leuk om alles vanaf het water te bekijken. Er is een mooie stuwdam uit 1902, met poortjes erop. We hebben nog een eind gewandeld en zijn daarna naar de camperplaats in Soest gereden. Coördinaten N 51°34'30" E8°6'53"  €8-Een mooie rustige camperplaats bij een motel. Alle voorzieningen, wasmachine, douche €2,- voor 10 minuten, toilet.

Vrijdag 29 mei. We hebben vanochtend de Altstadt van Soest bekeken. Een mooi centrum met 4 kerken en veel vakwerkhuizen. Er is een stadswandeling uitgezet op borden langs de weg. Hier hebben we een stuk van gelopen. Soest is de moeite waard.

Na het eten zijn we naar Bestwig-Ramsbeck gereden voor het Sauerländer Besucherbergwerk Ramsbeck. Na het sluiten van de lood en zinkmijn in 1970 is de mijn direct omgebouwd tot museum. Je kunt, met helm op, met een treintje anderhalve kilometer de mijn in en krijgt daar uitleg over de manier waarop de mijn werkte. Interessant en leuk, vooral dat treintje.

Hierna hebben we nog een eind gewandeld via een route die bij het museum begint, hoog de heuvels in langs interessante hoogtepunten uit de mijnbouw geschiedenis. We staan nu op de gratis camperplaats niet ver van het museum. Coördinaten

N 51°19'7" E 8°24'11" geen voorzieningen.

Zaterdag 30 mei. Het zou vandaag mooi weer worden zodat we konden fietsen, maar dat is niet zo. Het is een graad of 12 en regenachtig. Daarom gaan we naar Dechenhöhle und Deutsches Höhlenmuseum in Iserlohn. Dit is een mooie druipsteengrot en een museum over het ontstaan van druipsteengrotten, het onderzoeken van zo'n grot en mooie mineralen. Het was de moeite waard.

Na het eten regende het nog steeds een beetje, daarom zijn we naar Hagen gereden, hier is het LWL Freilichtmuseum, een openluchtmuseum waar oude ambachten uitgeoefend worden. Veel smederijen, maar ook een sigarenmakerij, worstenmakerij, bakkerij, touwslagerij en nog veel meer. Je mag hier wel 3 uren voor uittrekken. Ook de moeite waard.
We staan nu op het terrein van het museum. Coördinaten:

N 51°20'6" E 7°28'36"

De bewaking kwam melden dat de slagboom tot morgenochtend 9 uur dicht gaat. Het is hier gratis, overdag een wc, verder geen voorzieningen. Prima plaats, lekker rustig.

Zondag 31 mei. Eindelijk redelijk weer. Wel bewolkt maar tot de avond droog en een graad of 18. We zijn naar Witten gereden, naar een parkeerplaats vlak bij Zeche Nachtigal. We hebben een eind gefietst en kwamen onderweg langs Zeche Zollern. Het complex is opgebouwd uit prachtige Jugendstil gebouwen. Er staan nog 2 liftschachten. De hal die ons interesseerde, met de oude machines, was gesloten. Het restaurant was wel open en had lekkere koffie en kwark / appeltaart. We hebben nog een eind verder gefietst, o.a. langs Kokkerei Hansa. Deze werd gerestaureerd. We hebben al een paar keer een Kokerei bekeken, dus hebben we deze overgeslagen.
We staan weer in Witten bij het camperbedrijf net als een paar weken geleden.. Coördinaten N 51°27'16"

E 7°21'12" Een gratis plaats met een sanizuil.

Maandag 1 juni. We zijn naar Dahlhausen gereden, hebben de camper op de parkeerplaats van bet Eisenbahnmuseum gezet en hebben 60 km gefietst bij de Ruhr langs. Een mooie tocht.
Hierna zijn we naar Wesel gereden en staan nu op de camperplaats vlak bij de Rijn. Coördinaten N 51°39'39" E 6°35'30" € 9,- Alle voorzieningen. Mooie ruime plaatsen.
Dinsdag 2 juni. Het lijkt vandaag wel herfst. Regen, koud en windstoten. Er is code oranje afgegeven. We gaan om 10 uur naar huis. Het waren mooie dagen. We hebben weer veel gezien en gedaan.