Zuid Zweden 23 mei – 3 juni 2013

Donderdag 16 mei zijn we met de camper naar Puttgarden gereden en verder met de veerboot naar Rødby. We zijn naar Sakskøbing gereden waar een camperplaats is volgens internet. We hebben lang gezocht maar konden de camperplaats niet vinden. Er was wel een rustig plekje langs het water waar we die nacht gebleven zijn.

Vrijdag 17 mei 's ochtends hebben we een eindje gewandeld langs het water. Na een half uur kwamen we bij een jachthaven waar de camperplaats wel was. Dit is dus voor de volgende keer.

Om half 10 zijn we vertrokken naar Ørslev waar een trekkermuseum is. Het museum zou om 10 uur open zijn volgens de website, helaas was dat vandaag niet het geval, het seizoen begint morgen pas, dan is het voor het eerst open.

We hebben Nynke een sms gestuurd dat we er aan kwamen. We konden mooi met Nynke mee eten om 12 uur. We zijn tot 23 mei in Kopenhagen gebleven.

Donderdag 23 mei zijn we 's ochtends vroeg vertrokken. De brug over naar Zweden.

Naar het zuiden gereden en vanaf Grislov vlak bij Trelleborg een route gefietst uit een ANWB-actief boekje. De route zou 65 km lang zijn maar was in werkelijkheid meer dan 90 km. Mooie omgeving met glooiende velden koolzaad, vol in bloei. Leuke dorpjes. Terug langs de kust. Mooie route maar veel te lang.

Vrijdag 24 mei. Eerst Ystad bekeken. Leuk oud stadje.

Toen naar Kaseberga. Hier is een vikinggraf uit de ijzertijd, bestaand uit 56 verticale steenblokken van 70 bij 20 m opgericht in de vorm van een schip.

Doorgereden naar Grislov. Hier ligt het natuurgebied Hagestad met 300 ha stuifduinen. We hebben hier overnacht.

Zaterdag 25 mei. Naar het Nationaal park Stenshuvud, een mooi bebost gebied. Hier een wandelroute van 2 uur gelopen.

Hier vlak bij is Kiviksgraven,een koningsgraf uit de bronstijd (1000 v. Chr.) In de heuvel staan 8 rechtop staande stenen met geometrische decoraties.

Hierna doorgereden tot voorbij Karlskrona, naar het eilandje Senoren voor een camperplek. Hier hebben particulieren een stuk grond vlak over de brug waar je voor Skr 100 een nacht kan staan. Water inname en afval. Coördinaten N 58°08.241' O 015°44.420' adres: Möcklösundsbron, Karlskrona

Zondag 26 mei. Karlskrona en Kalmar bekeken. Wel leuke stadjes.

Hierna naar het eiland Öland gereden waar we op een quickstop plaats van de camping van Borgholm staan.

Maandag 27 mei. Er was bij de camping niemand die geld in ontvangst wilde nemen, dus zijn we maar weer weggereden. Borgholm bekeken en naar de kasteelruïne gereden waar we een paar uur gewandeld hebben.

We zijn verder naar het noorden gereden tot Byrums Sandvik. Vanaf hier hebben we 66 km gefietst helemaal langs de noordkust. We zijn 's nachts op de parkeerplaatst blijven staan, mooi in de bossen en vlak bij de kust, 's avonds nog een stukje gewandeld langs zee. Hier zijn raukar, pilaren van door zee en wind uitgeslepen zandsteen. Heel bijzonder in zuid Zeden.

Dinsdag 28 mei. Met de camper naar het Trollenbos

(Trollskogen) gereden in het noordoosten van Öland. We hebben hier 4,5 uur gewandeld. Mooi gebied met door de zeewind scheef/krom gewaaide bomen. Een mooi gebied.

Hierna zijn we naar de VVV gereden vlak bij de brug naar Kalmar. Via de VVV hebben we een afspraak gemaakt voor morgen 10 uur bij het Trekker museum, 40 km verder naar het noorden.

Geslapen aan het eind van een weggetje, in de duinen vlak aan zee. De kalfjes zijn hier aan het pootjebaden.

Woensdag 29 mei. Eerst naar het Tractormuseum. Behalve trekkers waren er oude brommers, fietsen, koffiemolens, karntonnen en nog veel meer. Een leuk museum.

Hierna naar het zuiden gereden. Het zuidelijke gedeelte van Öland staat op de Unesco werelderfgoedlijst vanwege de kalksteen ondergrond met bijzondere planten, veel grafheuvels en grafvelden uit de ijzertijd en de streekdorpjes. Het middengedeelte is kaal met wat jeneverbesstruik. We hebben een uur gewandeld en anderhalf uur gefietst. We staan nu op een parkeerplaats van een nagebouwd dorp uit de 11e eeuw. 's Avonds zijn we er even heen gelopen. Niet veel bijzonders.

Donderdag 30 mei. De camper laten staan en met de fiets het zuidelijke gedeelte bekeken. Op het zuidelijkste puntje staat de vuurtoren Lange Jan, gebouwd door Nederlanders met stenen van een oud kerkje.

Hierna naar Degerhamn, een jachthaven aan de westkust waar we een nacht gestaan hebben. Het was stralend weer, we zijn lekker in de zon gaan zitten met een boek.

Vrijdag 31 mei hebben we uren gewandeld. Er lagen wandelroutes bij de jachthaven. De wandelroutes gaan langs historische monumenten, eind 19e eeuw begin 20e eeuw waren hier kalksteengroeven waar vroeger aluin uit de kalksteen gewonnen werd. Mooie omgeving en een interessante route.

We hebben overnacht midden op het kalksteenplateau op een parkeerplaats.

Zaterdag 1 juni zijn we eerst naar Lund gereden, 15 km ten noorden van Malmö. Wel een aardig stadje.

15 km ten zuiden van Lund ligt het natuurgebied Hackeberga. Hier was een mooi parkeerplaatsje aan de rand van het bos, boven aan de heuvels met een schitterend uitzicht. We hebben hier nog een uur gewandeld en nog wilde zwijnen gezien.

Zondag 2 juni zijn we naar Malmö gereden. Een mooie stad waar we een paar uur rondgelopen hebben.

We moesten om een uur of 3 in Trelleborg zijn vanwaar we met de boot naar Travemünde zijn gevaren. We waren 's nachts tegen 2 uur van de boot en zijn naar een camperplaats Kolwitzberg vlak bij Travemúnde gereden. Coördinaten N 53.97583   E 10.87694 Officieël moest je betalen, maar vanwege onze late aankomst en vroege vertrek hebben we het zo maar gelaten. Een schitterend plekje, 450 km van huis.

Maandag 3 juni waren we om een uur of 3 weer thuis.