Zaterdag 31 juli 2021. Na een bezoek aan Esbeek en Reusel ( zie verslag "langs de grens") zijn we naar de camperplaats " de Lido"  bij Lommel gereden. N 51.133628 E 5.24173 €15,- stroom €5,- Een mooie plaats aan een visvijver.

Zondag 1 augustus 2021. We hebben fietsroutes van de beheerder gekregen en hier hebben we een stuk van gefietst. Het is hier een mooie omgeving met bossen, heide, zandvlakte, vennen, bouwland en weiland.
We komen eerst bij "fietsen door de bomen", een fietsbrug, 700 meter lang, bestaande uit een dubbele cirkel met een diameter van 100 meter, stijgt geleidelijk (3 á 4%) tot een hoogte van 10 meter om dan weer te dalen met dezelfde hellingsgraad.

Verderop komen we bij de grootste Duitse militaire begraafplaats in West-Europa uit de Tweede Wereldoorlog. Er liggen hier 39.108 Duitse soldaten. Erg indrukwekkend.

Weer een stuk verder komen we bij "De Sahara", een zandvlakte om een ven. Een mooi gebied. Hier hebben we gegeten. Zodra we weer op de fiets zaten begon het te hozen. Jammer. We hebben het laatste stuk in de regen gefietst. Toch was het een mooie route.
We blijven hier nog een nacht.

Maandag 2 augustus 2021. We hebben vandaag een "industrie route " gefietst. Volgens de beschrijving 12 km industrie, maar het was maar een heel klein stukje. We kwamen ook langs zandputten. Hier wordt kwarts zand opgezogen met drijvende zandzuigers. Het zand wordt gebruikt voor glas.

We hebben de "Hagelandroute" gevonden op internet, gratis te downloaden op www.reisroutes.nl
Het is een autoroute van 172 km met beschrijvingen van stadswandelingen, bezienswaardigheden en fietsroutes. Deze gaan we rijden en beleven.
Dinsdag 3 augustus 2021. We zijn naar het Sven Nys museum geweest. Sven Nys was een wielrenner, veldrijder en mountainbiker. Er zijn ook trainingsbanen voor jonge en wat oudere kinderen. Je kunt zelf ook een fiets huren en het uitproberen.

Hierna zijn we naar Aarschot gereden. Hier is een camperplaats voor 8 campers op een grote parkeerplaats, gratis, ook gratis stroom. Coördinaten 50.984997, 4.840437
We zijn naar het centrum gelopen en hebben daar rondgekeken. Om 13 uur was het museum open, ook alweer gratis. Hier hebben we stadswandelingen en fietsroutes gehaald. Het museum was leuk.
We zijn een uurtje naar de camper geweest en hebben daarna een stadswandeling gelopen.

Woensdag 4 augustus 2021. We hebben een fietstocht gereden van 40 km, beschreven in de "Hagelandroute ".

een bedevaartsoord

Om 2 uur zijn we met de camper vertrokken naar de Basiliek van Scherpenheuvel. Het is een bedevaartsoord, er staan allemaal stalletjes met kunstbloemen en kaarsen, kettinkjes met kruisbeelden en meer van dat spul. De basiliek is mooi, van binnen en van buiten.
We zijn nu op de camperplaats van Diest. Er zijn 4 plaatsen. Coördinaten 50.984457, 5.064168 We hadden niet gereserveerd en gelukkig was de 4e plaats nog vrij. €15,- inclusief stroom, water, wc legen en afval. Een mooi rustig plekje in een natuurgebied. We blijven hier 2 nachten.

Donderdag 5 augustus 2021. We zijn op de fiets naar de Maagdentoren in Zichem geweest. Een tochtje van 21 km

Na de lunch hebben we de beschreven stadswandeling van Diest gelopen. Het is een mooi vestingstadje met een prachtige kerk en een mooi Begijnhof.

Vrijdag 6 augustus 2021. We gaan over op een andere route van www.reisroutes.nl nu de Haspergouw We zijn naar Zoutleeuw gereden, naar de parkeerplaats bij "Het Venne", het 3e grootste binnenmeer van België. Omdat het steeds regent gaan we niet wandelen langs het meer, er zijn heel veel steekmuggen.
We gaan een fietstocht doen langs de knooppunten. Eerst komen we in het centrum van Zoutmeer. Hier staat een prachtige kerk en een stadhuis, beide gesloten. Daarom fietsen we verder, oa. door een fruitbomen gebied. Om 4 uur als we weer terug zijn gaan we naar het stadhuis. Hier mag je 3 kamers bekijken. Hierna steken we over naar de kerk. Deze staat op de UNESCO lijst. Hij is erg mooi van binnen.
We overnachten op het parkeerterrein. Coördinaten 50.840951, 5.121505

stadhuis

Zaterdag 7 augustus 2021. Na een rustige nacht rijden we naar Sint-Truiden voor een stadswandeling. Jammer genoeg is er een markt in de binnenstad (mondmasker verplicht), we kunnen niet echt naar de mooie gebouwen kijken.

We rijden door naar Groot-Loon, hier lopen we een wandeling door de heuvels van 8 km. We komen langs een paar kunstwerken en in Borgloon.
We overnachten op een parkeer-camperplaats zonder voorzieningen. Mooi rustig. Coördinaten 50.760716, 5.36715

Zondag 8 augustus 2021. We zijn naar Tongeren gereden voor een stadswandeling. Hier was ook markt, het hele centrum staat vol stalletjes. Jammer, nu kunnen we weer weinig bekijken. Om 12 uur zijn we naar huis gereden via Maastricht. Om 5 uur waren we weer thuis.