10 dagen naar de Elzas met op de terugweg 2 dagen in het Ahrdal.

Zaterdag 10 oktober. We hebben vandaag 620 km gereden en zijn nu in Dörrenbach, in Duitsland, bijna op de grens met Frankrijk. Coördinaten N 49º05'18.5" E 007º58'11.1" Het is een rustige camperplaats met een schitterend uitzicht vanaf een heuvel. De wc kun je legen aan de achterkant van het gebouw in een buis en als er iemand van de sportvelden is kan je water krijgen. Kosten inclusief stroom€ 6,-
Na aankomst hebben we het dorp bekeken, er zijn mooie vakwerkhuizen en veel Weinstuben. We hebben heel jonge wijn gekocht in een plastic kannetje, 2 liter voor € 4,-  Lekkere zoete wijn.

Zondag 11 oktober. We zijn eerst naar Wissembourg geweest, een leuk oud stadje met een stadsmuur en een grote kerk. We hadden een stadswandeling in een boekje, die hebben we gelopen.

's Middags zijn we naar De Tour à Chaux in Lembach geweest, een grote bunker in de Maginotlinie. We waren net op tijd voor de rondleiding van 3 uur. We hebben een gedeelte van de gigantisch grote bunker bekeken. Er waren 500 man gelegerd, dus er was een grote keuken, veel manschappenverblijven met 3 hoge stapelbedden van 4 bedden aan elkaar. De soldaten mochten 8 uren op bed liggen, dan was de volgende groep/aflossing aan de buurt en daarna nog één 8 uren lang. Er was een operatiekamer en een röntgenkamer.  Een treintje reed om de munitie aan te voeren. De bunker was klaar in 1932. Er is 2 maand gevochten in 1940 met veel burgerslachtoffers.
We zijn naar Bourgh Fleckenstein gereden, een paar kilometer verder, waar we op de parkeerplaats overnacht hebben. Mooi rustig, geen voorzieningen.

Maandag 12 oktober. Vanaf de parkeerplaats start de 4 burchten wandelroute, ongeveer 10 kilometer, die langs 3 burchtruïnes gaat en met als 4e de Bourgh  Fleckenstein. Leuke wandeling met mooie ruïnes.

's Middags hebben we de Bourgh nog bekeken. Dit is de mooiste van de vier. Hij staat op een 30 meter hoge rots waar vertrekken, trappen en gangen in uitgehouwen zijn. Er zijn woontorens tegenaan gebouwd om meer ruimte te creëren. De moeite waard.
We zijn nu in Niedersteinbach,  cöordinaten N 49º01'54,4" E 007º42'36.2" Het is een leuke, ronde gratis mixed parking in een klein dorpje, met een sanizuil. Water €2,-  stroom €2,-

per 4 uren. Mooi rustig.

Dinsdag 13 oktober. Onderweg naar Dahn kwamen we een bordje tegen naar een Erzsgrube. We zijn er naar toe gereden en hoorden dat er over een half uurtje een rondleiding zou zijn. We zijn in een oude ijzerertsgroeve van rond 1840 geweest. Alle gangen waren met de hand uitgehakt. Er woonden 600 gezinnen rond de groeve,  waarvan veel gezinnen in de mijn werkten. De mannen moesten ijzererts uithakken, de vrouwen waren voor het vervoeren van het erts en de kinderen moesten rondlopen om de luchtcirculatie in stand te houden. Veel andere gezinnen maakten houtskool van de bomen die er groeiden. Dit werd gebruikt in de hoogovens samen met cokes om de temperatuur hoog genoeg te krijgen, zodat de ijzererts kon smelten. Een leuke, interessante rondleiding.

's Middags zijn we naar Dahn gereden. Hier is een wandeling van 12 kilometer langs allemaal grote rotsformaties. We hebben hier ongeveer 8 kilometer van gelopen. Het was best intensief, veel hellingen, veel klimmen en klauteren. Wel een mooie tocht.
We staan nu op parkeerplaats 4 in Dahn, coördinaten N 49º08'31.5" E 007º46'10.6" een parkeerplaats bij de sportvelden zonder voorzieningen. Heel rustig.

Woensdag 14 oktober We zijn naar Bitche gereden om de citadel te bekijken. Op de parkeerplaats van de citadel is een apart stukje voor 5 campers met mooie ruime plaatsen. De rest van de campers staat op de parkeerplaats. Gratis, met een sanizuil. Water €2,- Coördinaten N 49º3'15" E 7º26'1"
De citadel is heel erg groot. In de citadel worden steeds stukjes van een film vertoond over de geschiedenis van de citadel. Het gaat over de oorlog tussen Frankrijk en Duitsland in 1870/1871. Op deze manier bekijken je de citadel en weet je het verhaal eromheen. Indrukwekkend allemaal.

Donderdag 15 oktober. We zijn verhuisd naar Straatsburg. Coördinaten N 48º33'59' E 7º47'58" De camperplaats is op een apart stuk van een parkeerterrein, verder kun je nog op een stuk grond staan tegenover de camperplaats. Het is gratis met een sanizuil.
We zijn op de fiets naar de binnenstad gegaan 5 km. We zijn eerst naar de VVV geweest om een 3 dagen pas te kopen. Hiermee heb je gratis entree voor 5 attracties en verder nog kortingsbonnen. We hebben de kathedraal bekeken en zijn op de toren geweest, 66 meter hoog. Je hebt boven een prachtig uitzicht over de gehele stad.

Hierna zijn we langs het water naar de wijk "petite France" gelopen, een oude wijk van de leerlooiers met prachtige vakwerkhuizen, torens en leuke hoekjes. We zijn weer terug gelopen naar de kathedraal, hier vlakbij is de start van een tocht met de rondvaartboot  (valt onder de attracties) door de kanalen met uitleg in het Nederlands. Na afloop hebben we nog Flammkuchen gegeten en waren 7 uur weer terug bij de camper.

Vrijdag 16 oktober. We zijn Straatsburg weer in geweest. Naar een uitleg over het astronomisch uurwerk d.m.v. een film, hierna kon je zien dat de figuren van het uurwerk bewogen. Een engel sloeg 3 keer op een bel, een andere engel keerde een zandloper om, de dood sloeg met een bot op een bel en de 12 apostelen liepen voor Jezus langs en de haan kraaide 3 keer. Wel leuk allemaal.

Hierna hebben we het 2e gedeelte van een stadswandeling gelopen en kwamen bij een verrassingsvolle kerk. Het is een protestantse kerk bestaand uit 3 oude kerken. Mooie muurschilderingen, een kloostergang en een oude kapel uit 1400.

Hierna zijn we naar een museum geweest. Wel leuk.

Tot slot zijn we op de fiets naar de gebouwen van de Europese Unie geweest. Leuk om die in werkelijkheid eens te zien. We slapen op dezelfde camperplaats als gister.

Zaterdag 17 oktober. We hebben vandaag de helft van de Fortenroute gefietst. Vlak bij de camperplaats kun je beginnen, je gaat dan eerst over de Rijn Duitsland in en dan met een grote boog naar Frankrijk. We hebben in totaal 67 km gefietst maar geen fort gezien. We slapen weer op de zelfde camperplaats.
Zondag 18 oktober. We hebben vandaag de andere helft van de Fortenroute gefietst. We hebben nu 4 forten gezien!  Deze route is mooier dan die van gister. In totaal 57 km gefietst.
We waren om 3 uur weer bij de camper. Na alles voor vertrek klaargemaakt te hebben zijn we naar Bad Neuenrahr aan de Ahr gereden, 315. km. We waren vlak voor donker om 7 uur op de camperplaats. Een grote parkeerplaats met sanizuil. € 5,- per 24 uur. Er was plaats genoeg. Coördinaten N 50º32'40" E 007º9'12"

Maandag 19 oktober. We zijn verhuisd naar Rech. Coördinaten N 50º30'52" E 7º2'14" Geen voorzieningen, € 4,- per nacht. Mooi rustig plekje aan de Ahr.
We hebben een stuk van de Rotweinwanderweg gelopen naar Ahrweiler. Een mooie route door de wijngaarden. Het is jammer dat er nog niet meer kleur in de bladeren zit. We zijn net te vroeg. Ahrweiler is een leuk oud stadje met een stadsmuur en 4 poorten. Het heeft ook een mooie binnenstad. We zijn terug met de trein gegaan. Een mooie dag.

Dinsdag 20 oktober. We hebben een eind gefietst langs Ahr. Mooie tocht. Om 12 uur zijn we richting huis gereden.