Zondag 30 mei 2021. Nadat ik de 2e Corona vaccinatie heb gekregen zijn we om 2 uur naar Winschoten gereden. We lopen hier een stadswandeling door het oude centrum. Het was best een leuke wandeling, maar het centrum is niet echt oud.
We zijn naar de camperplaats van Geert en Hennie Wilts in Onstwedde gereden, €3,- zonder stroom. Het was hier best vol, we hadden het laatste plaatsje. Na het eten hebben we nog 18 km gefietst. Als je de goede kant uit gaat zijn hier mooie fietspaden door de bossen, de andere kant uit is het vlak en kaal. De omgeving is veel mooier dan we in eerste instantie dachten.

Maandag 31 mei 2021 zijn we naar het klooster van Ter Apel gereden. Het klooster is helaas dicht door corona. We hebben een paaltje route gelopen van 12 km.

Na de lunch zijn we naar Emmen gereden, hier staan we op de gratis camperplaats vlak bij het centrum. Geen voorzieningen. Het is prima weer, een graad of 22, iets warmer dan gisteren.
Om een uur of half 4 zijn we naar het Rensenpark gelopen. Het park van de vroegere dierentuin. Hier zijn musea, theaters, workshops, kunst en nog veel meer. Door de corona is dit allemaal ook dicht.

Het vroegere apenverblijf

Dinsdag 1 juni 2021. We kregen gisteren onder de ruitenwisser een tas met folders via de VVV waar ook een stadswandeling van Emmen bij zit. We hebben deze gelopen. Het centrum van Emmen is niet zo bijzonder. Verderop kwamen we langs een groot hunebed, 18 meter lang met sluitstenen. Hierna loopt de route door bossen. Dit laatste stuk is wel mooi.

Na de lunch hebben we een stukje gereden, naar het zuiden. Daar heb ik een ja- knikker fietsroute van 42 km. De omgeving hier is mooi. Helaas zijn er geen ja-knikkers meer, deze zijn allemaal verdwenen. In plaats daarvan staan er hier en daar hoge torens waarmee de olie opgepompt wordt.
We zijn naar de camperplaats in Laar gereden, net over de grens van Duitsland. Hier is plaats genoeg. Er staan al 4 campers. €5,- per nacht, alle voorzieningen.

Woensdag 2 juni 2021. We zijn met een omweg via Gramsbergen (leuke kern) naar Coevorden gefietst. Hiervan hebben we ook een stadswandeling. Het is een oud vestingstadje. Het was wel aardig. Er is niet zo veel bewaard gebleven, behalve de stadswallen en grachten. Om half 4 waren we weer bij de camper. We blijven nog een nacht in Laar. Het bevallen hier wel.

Donderdag 3 juni 2021. We zijn naar het openluchtmuseum in Ootmarsum geweest. De openluchtmusea mogen weer open sinds een week. Het is een leuk museum met ongeveer 20 gebouwen.

Na de lunch zijn we naar Losse gereden en hebben een paaltjes route gelopen langs de Dinkel. Het is hier mooi. We waren bijna weer bij de camper toen een onweersbui los barstte. We hadden gelukkig de regencapes mee, want het rommelt al een tijd. Het is al een paar dagen warm en drukkend.
We staan nu op de camperplaats Eulerhook in het buurtschap Oele, vlak bij Hengelo, €12,- all in, inclusief douche. Het is een plaats bij een veeboer met Jersey koeien.

Vrijdag 4 juni 2021. We zijn eerst naar de VVV in Hengelo gefietst voor stadswandelingen en een fietsroute. We hebben de wandeling door het centrum gelopen. Die was wel leuk. Hierna zijn we via de knooppunten weer terug naar de camper gefietst. Dit ging door Tuindorp 't Lansink, aangelegd door Stork. De directeuren, klerken en arbeiders wonen door- en naast elkaar. Er is ook een grote zwemvijver met kleedkamers. Het is een mooie, afwisselende wijk aangelegd door Stork.

De zwemvijver in Tuindorp ´t Lansink

Na de lunch hebben we het grootste stuk van de fietsroute gereden. Het is de "Zoutroute' en gaat via Boekelo. Onderweg zien we heel veel kleine houten hokjes. Hier wordt door een dikke buis water in de grond gepompt en door een binnenste buis weer opgepompt. Het water wordt verdampt en het zout blijft over. Het zout zit hier op een diepte van 500 meter. Er staan ook nog een stuk of vijf houten torens, vroeger gebruikt om het zout op te pompen, nu zijn ze leeg.

Zaterdag 5 juni 2021. We zijn eerst op de fiets naar Delden geweest. Hier is vandaag een markt met streekproducten.
Hierna hebben we 40 km gefietst, het is hier mooi en afwisselend. We kwamen op de terugweg weer door Delden. We zijn naar een grote RK kerk en het zoutmuseum geweest, vandaag zijn de binnen musea voor het eerst weer open na de lockdown.
Na het eten hebben we nog een uurtje gewandeld door de omgeving van de camperplaats.

kasteel Twickel

Zoutmuseum Delden, de binnenkant van zo´n houten hokje

Zondag 6 juni 2021. Vandaag staat een bezoek aan Enschede op het programma. We zijn er met een omweg naar toe gefietst. De stadswandeling breng ons naar het Rijksmuseum van Enschede, voornamelijk vanwege toiletbezoek en hierna de wijk Roombeek. Dit is de wijk waar op zaterdag 13 mei 2000 de vuurwerkramp plaatsvond. Een opslagruimte met vuurwerk van het bedrijf S.E. Fireworks vatte vlam en ontplofte uiteindelijk. Er vielen 23 doden, onder wie vier brandweermannen, ongeveer 950 mensen raakten gewond en 200 woningen werden verwoest. De wijk is helemaal opnieuw opgebouwd, er staan veel grote huizen. Het ziet er mooi uit. In het midden, op de plaats waar de fabriek stond, is nu een gedenkteken opgericht. Het centrum van Enschede is niet zo bijzonder.

`Kunst`in het Rijksmuseum                              Herdenkingsterrein vuurwerkramp

Maandag 7 juni 2021. We maken vandaag een mooie fietstocht richting Haaksbergen. De omgeving is erg mooi. Als afsluiting halen we koffie met appelgebak op een terras.
Dinsdag 8 juni 2021. We gaan naar het openluchtmuseum in Arnhem. We zijn hier nog nooit geweest en het ligt op de route naar de kinderen. Morgen moeten we oppassen en daarna gaan we weer naar huis.
Het waren mooie dagen met prachtig weer.

Hokje waarin een tbc patiënt in de tuin lag                     Zo leefden de Molukkers met het hele gezin in één                                                                                                                              kamer in de barakken