Zondag 13 juni 2021. We zijn vanochtend om 8 uur vertrokken. Het is zondag en lekker rustig onderweg. We mogen weer naar Denemarken, de coronapandemie is rustig, we zijn beide volledig gevaccineerd, dat is de voorwaarde.
We gaan naar camping Broager Strand, het schiereiland boven Flensburg. We zijn hier om 3 uur. Aan het eind van de middag gaan we een eind lopen, er is een route aangegeven. Later blijkt dat deze 78 km. lang is.
Na het eten lopen we de andere kant uit. Dit is een leuk paadje boven langs de zee, door de heuvels met een mooi uitzicht.

Maandag 14 juni 2021. We gaan op de fiets naar Broager, 16 km enkele reis. Het heuvelt hier nogal, af en toe is het best zwaar. Broager is wel aardig, er staat een groot slot, soms zie je nog wat oude gevels en verder heel veel winkels.

Dinsdag 15 juni 2021. We zijn vandaag op de fiets naar Broager geweest. We hebben bij de kerk met twee de torenspitsen gekeken. Hij is ook van binnen erg mooi. We zijn op het kerkhof geweest, daar is een herdenkingsmonument van de gevallenen van de 2e Duits-Deense oorlog in 1864. Die oorlog leeft hier erg. We komen hem hier overal tegen. Op de stenen rondom de heuvel staan de gesneuvelde soldaten, soms wel 4 mannen uit één gezin.

Hierna zijn we naar Cathrinesminde steenfabriek museum geweest. We mochten naar binnen nadat we onze vaccinatiebewijzen hadden laten zien. Dit museum is een bezoek waard. Er werden hier stenen, dakpannen en buizen gemaakt van 1732 tot 1968. Er zijn ook nog 3 arbeiders huisjes en een haven. Langs de kust waren heel veel steenfabriekjes, dat kwam omdat er een veenlaag van 18 meter dik ligt, wat afgegraven werd voor de fabrieken.

We hebben bij de camper thee gedronken en zijn toen naar Kragesand, het uiterste zuidelijke puntje van het eiland gefietst, 8 km verderop. Het was een redelijk vlakke route door de landerijen.
Na het eten hebben we nog een stuk gelopen naar Gratelund, de hoogste heuvel van 54 meter met uitzicht over het hele eiland.

Woensdag 16 juni 2021. We gaan vandaag naar Kopenhagen voor familie bezoek. Onderweg zijn we in het vestingstadje Fredericia geweest. Er is nog een groot deel van het bolwerk te zien met een poort en een toren. De binnenstad is ook wel leuk.

Maandag 21 juni 2021. We gaan weer verder met de tocht door Denemarken. We gaan een paar dagen naar het Unesco Global Geopark Odsherred.

Geopark West-Jutland is gevormd door enorme ijsmassa's die een indrukwekkend IJstijdlandschap hebben achtergelaten, afkomstig uit het laatste deel van de periode waarin de Scandinavische ijskap 21.000–23.000 jaar geleden zijn maximale omvang bereikte. Het Geopark bevat miljoenen jaren oude kalksteenafzettingen en landschappen die door de elementen gevormd zijn. In Geopark West-Jutland zijn 48 zogenaamde geosites geselecteerd: van kliffen tot moerassen en van steengroeven tot heidevelden.

Eerst gaan we naar Vejhøj, een grafheuvel uit de bronstijd met een prachtig uitzicht.

Daarna naar Ordrup Naes, een landtong, 19.000 jaar geleden ontstaan door een gletsjertong vanuit de Grote Belt die heel veel stenen en grond van de eindmorene achterliet. We zijn langs de noordkust heen en de zuidkust terug gelopen. Aan het eind zijn hele steile kliffen waar oeverzwaluwen nestelen. Het wat een mooie tocht.
We overnachten op de parkeerplaats van Ordrup Naes, een rustig plekje vlak aan zee. Toiletten en afvalbakken, gratis.

Dinsdag 22 juni 2021. Een drukke dag vandaag. We zijn naar de Disbjerg kloof geweest, ontstaan in de laatste ijstijd 17-18.000 jaar geleden. Smeltwater liep onder de gletsjer naar zee. Het verval is 82 meter over 3 km. Het was moeilijk te zien waar de rivier had gelopen.

De volgende stop is: Esterhøj, 3 heuvels achter elkaar. De eerste is een heuvel met een gedenksteen voor de hereniging van Søderjyllands met Denemarken in het jaar 1920, de volgende is een privé grafheuvel van een filmproducent en de derde is een grafheuvel uit de bronstijd.

Maglehøj is de volgende stop. Hier is een grafheuvel uit de bronstijd en een reuzen groot graf naast elkaar.

Verder naar het kinder-geocentrum. Hier staan honderden maskers, gemaakt door kinderen en er is een reconstructie van een grafheuvel.

De 4e stop is Dutterhøje, hier zijn 5 grafheuvels op een rijtje.

Verderop ligt Vig, een klein dorpje met een grote kerk. Toen wij er waren speelde iemand heel mooi op een vleugel. Het altaarstuk is erg mooi.

We zijn naar de kust gereden, naar Korevle, 2 lange eilanden met een lagune. We hebben de camper op een grote parkeerplaats gezet en zijn naar het strand gelopen. Het is niet erg warm maar zonnebaden kan net. Irma is nog in zee geweest. We blijven hier vannacht. Er zijn toiletten en een afvalbak. Gratis.

Woensdag 23 juni 2021. We rijden eerst naar de vindplaats van de strijdwagen met de zon, gevonden in 1902 door een boer bij het ploegen. Het is gemaakt in de Bronstijd. Ze geloofden dat de zon uit de onderwereld door een slang omhoog getild werd, daarna vervoerd op een wagen en aan het eind van de dag door een vis weer naar de onderwereld werd gebracht.

Het beeldje dat door een boer naar gevonden is bij het ploegen

Daarna zijn we zo ver mogelijk naar het puntje van Sealands Odde gereden. Dit viel erg tegen omdat er op de punt een marine schietbaan is en je niet verder kunt. We zijn weer terug gereden naar Nyrup. Hier is een parkeerplaats aan zee met een schitterend uitzicht. Geen voorzieningen. 300 meter verder is een parkeerplaats met toiletten. Hier kun je de de wc legen. Gratis.
Er staat een brandstapel bij het strand. Die wordt om 21 uur aangestoken. Dat wordt in heel Denemarken gedaan omdat 23 juni de langste dag is en omdat Christus op 24 december geboren is en Johannes de Doper op 24 juni. Er wordt een lied gezongen waarin Denemarken geprezen wordt. Het is maar een klein vuur wat snel weer uit is.

een grafheuvel waar je in mag                                                           de brandstapel