Woensdag 8 september 2021. Vandaag hebben we 40 km gefietst. We wilden naar een strand maar konden het niet goed vinden. We hebben een winkelier gevraagd, die zei dat het niet echt een strand was maar een plek met veel muskieten. We konden beter naar Fusina fietsen, dat ligt aan zee en dan heb je een mooi zicht op Venetië. Dat hebben we toen gedaan.

Donderdag 9 september 2021. We zijn naar Padua gereden en staan nu op de stads camperplaats. €8,- per 24 uur. 45.442699, 11.8891.
Na de lunch zijn we naar het centrum gefietst, 5 km. Het centrum viel wat tegen. Er staan heel veel kerken, ook een erg mooi baptistenkerkje met mooie muurschilderingen. Bij de entreeprijs hoort ook een bezoek aan het paleis van de bisschop. Verderop staat nog een prachtige basiliek. In het centrum heb je veel smalle straatjes met keitjes en arcades.

Vrijdag 10 september 2021. We zijn naar Mantova gereden, naar een camperplaats met veel bomen. €15,- 45.163502 10.8123. We zijn de brug over gelopen naar de binnenstad. Hier staat nog een kasteel, mooie kerken en smalle straatjes. Toen we de stad weer bijna uit waren kwamen we nog een brandweerwagen museum tegen. We mochten er gratis in. Een leuk museum.

Zaterdag 11 september 2021. We zijn naar de camperplaats van La Spezia gereden. We konden er nog net op voor het om 12 uur dicht ging, hier houden ze overal siësta. €6,- 44.103794, 9.859549. 's Middags zijn we op de fiets naar het treinstation gereden om kaartjes te kopen voor de "Cinque Terre", 5 dorpjes die tegen de berghellingen aangeplakt zijn, met een wandelpad tussen dorpje 5 en 4 en 4 en 3. Het wandelpad tussen 1 en 2 en tussen 2 en 3 is gedeeltelijk weggespoeld. We hebben ook nog even gekeken waar de bushalte vlak bij de camperplaats is.

Zondag 12 september 2021. We zijn om half 7 uit bed zodat we mooi vroeg op stap kunnen. De bus- en treinreis gaan voorspoedig. We zijn naar het verste dorpje gereden, Monterosso, onderweg zie je niets want de trein gaat steeds door tunnels.

We bekijken Monterosso,

We gaam lopend naar Vernazza. Het duurt ruim 2 uren, het is soms best steil omhoog, dus zwaar, maar op een gegeven moment ga je toch ook weer naar beneden. In Vernazza hebben we lekkere broodjes en cola gekocht, nu kunnen we weer verder, op naar Corniglia.

Dit stuk is korter maar ook best steil, hier doen we anderhalf uur over.
We gaan weer naar het treinstation en nemen de trein en bus naar de camper. Het was een mooie tocht.

We gaan verhuizen want de camperplaats wordt vanaf morgen gedeeltelijk gerenoveerd, we moeten weg. We gaan 18 km verder naar Marina di Carrara. €15,- 44.04464, 10.02215. Een grote camperplaats waar nog volop ruimte is, vlak aan zee. Alleen even de weg over steken. We gaan nog even in het lekkere warme water. Er is hier zelfs een zandstrand.
Maandag 13 september 2021. We gaan vanochtend een stuk fietsen langs de kust en nog wat boodschappen halen. Vanmiddag een paar uur naar zee geweest.
Dinsdag 14 september 2021. We gaan naar de marmergroeven van Cassara. Er is een klein museumpje en een jeeptoer. Erg interessant om dat alles te bekijken.

We gaan nog even naar Pietrasanta, een leuk stadje met een stadsmuur.
Hierna gaan we naar een agricamping tussen Lucca en Pisa. Het idee was om op de fiets naar die twee steden te gaan, maar we mogen hier maar 1 nacht blijven omdat ze nog geen goedkeuring hebben als camping. Jammer. GPS N 43*49'37" E 10*25'3

Woensdag 15 september 2021. Vandaag gaan we naar Pisa, we vinden een camperplaats voor €12,- 10.42091, 10.42091 met alle voorzieningen. Pisa is mooi, vooral het plein met de dom en de toren. We kopen een entreekaart voor 5 musea en de dom, niet voor de toren.

Een begraafplaats uit de 16e eeuw