Maandag 12 september 2022. We zijn naar Rouen gereden en kwamen er in de loop van de middag aan op de camperplaats. Coördinaten N49.448101 E 1.05828. €13,40 inclusief alles. We hebben een stuk gewandeld langs de Seine en de havens.

Dinsdag 13 september 2022. We zijn naar het centrum gefietst, 4 km en hebben de fiets bij de kathedraal geparkeerd. Hier is ook de VVV waar we een stadswandeling in het Nederlands hebben gehaald. De kathedraal is van buiten prachtig. Verder zijn er veel vakwerkhuizen, een heel andere bouwstijl dan in Duitsland. We hebben o.a. nog bij een erg moderne kerk gekeken waar Jeanne d'Arc wordt herdacht. Er staat een heel groot kruis op de plaats waar ze op de brandstapel ter dood veroordeeld is. Het is een mooie stad.

Na het avondeten hebben we nog een eind langs de Seine gefietst. Er loopt een mooi fietspad langs.
Woensdag 14 september 2022. We zijn verhuisd naar Fougères, een stadje met een middeleeuws centrum met het grootste kasteel van Europa. Het is een mooi stadje. We staan op een gratis parkeerplaats, coördinaten N 48.355999 E -1.20232

Donderdag 15 september 2022. We zijn verhuisd naar Nantes, coördinaten N 47.243301 E -1.55676, alle voorzieningen maar geen stroom.€12,65
We waren er om een uur of 11. Na de lunch zijn we naar "des Machines de l'ile" geweest. Hier zijn allemaal werkende machines ontworpen in een groot atelier. Het topstuk is een hele grote olifant die rondloopt.

Vrijdag 16 september 2022. We gaan naar Arçais, coördinaten N46.2966 E-0,68819, alle voorzieningen €11,50, in de Marais Poitevin. Het is een groot moerasgebied, in de 18e eeuw door Nederlanders ontgonnen. Het is nu grasland met veel sloten en kanalen. We hebben een eind gefietst om te zien hoe het hier is.

Zaterdag 17 september 2022. We blijven hier nog een dag en maken 2 fietstochten. Het is hier mooi.

Zondag 18 september 2022 gaan we weer verder, naar la Rochelle. Coördinaten N46.160274 E-1.184361. Een camperplaats met 171 plaatsen, alle voorzieningen €12,50.
Na de lunch gaan we op de fiets naar het centrum. Hier zijn 3 torens, en grote haven en een mooie toegangspoort naar de oude stad. Er stonden op verschillende plaatsen oude auto's opgesteld. Een mooie stad.
Hierna zijn we langs de kust gefietst, naar een strand 3 km vanaf de camperplaats. Het zeewater is eerst best koud, als je er door bent gaat het wel.

Maandag 19 september 2022. We gaan op de fiets naar Il de Ré, een eiland waar je met een tolbrug kunt komen, op de fiets gratis. We gaan eerst naar het noorden, hier is een ruïne van een kathedraal, iets verder staat een fort, helaas dicht vanwege festiviteiten. We fietsen door langs de kust naar een dorpje waar we wat te eten kopen. Hierna fietsen we naar de zuidkant omdat daar stranden zijn die uit de wind liggen. Deze stranden liggen vol stenen en allemaal opgedroogd zeewier. Het ziet er niet aantrekkelijk uit. We besluiten door te fietsen, van het eiland af, over de brug naar het zelfde strand als gisteren. Het is er nu een stuk rustiger en het water is nog even fris.
We zijn om 6 uur weer thuis. Het is een mooi eiland.

Dinsdag 20 september 2022. We gaan eerst naar Lapidiales. Dit is een park met beelden, gemaakt door verschillende beeldhouwers. Er waren ook hele mooie afbeeldingen in de kalkwanden van de rotsen gemaakt. Erg mooi en bijzonder.

Hierna zijn we doorgereden naar Saintes waar we een plekje op de camping namen. Coördinaten N45.827737 E -0.708788. Een ACSI camping €16,18. 's Middags zijn we naar het oude centrum gelopen en hebben dat bekeken.

Woensdag 21 september 2022 zijn we naar Dune du Pyla gereden. Het hoogste zandduin van Europa, 102 meter hoog. Het is beslist de moeite waard, het uitzicht is geweldig.
We zijn naar de ACSI camping in Salles gereden, coördinaten N44.544554 E -0.872071.€16,18

Donderdag 22 september 2022. We gaan eerst naar Bayonne en bekijken de stad. Het was best een mooi oud centrum met een prachtige kathedraal.
We staan nu op de ACSI camping in Saint-Pée-sur-Nivelle. €17,32

Vrijdag 23 september 2022. We rijden eerst naar Sare, een Baskisch stadje met karakteristiek geverfde huizen en een, van binnen, prachtige kerk.

Hierna gaan we naar Ainhoa, ook een leuk Baskisch stadje met vakwerkhuizen. De kerk is minder mooi met maar 2 galerijen.

Dan naar Espelette, nog een karakteristiek stadje, weer met een prachtige kerk.

Dan door naar Saint-Jean-Pied-de-Port. Dit stadje ligt op de pelgrimroute naar Santiago. Er zijn veel restaurantjes en slaapplekken.
Verder nog een stadsmuur en een citadel waar vroeger 500 man gelegerd waren.
We rijden verder tot we op een rustige parkeerplaats aankomen op de Col d'Iraty op
700 meter. Coördinaten N43.088806 E-1.109866. Het uitzicht is mooi tot het gaat regenen. Hier blijven we overnachten.

Zaterdag 24 september 2022. We zijn over een smalle steile pas gereden vol bochten. We wilden naar de Gorge de Kakuetta. Toen we er aan kwamen was hij dicht. Iets verder in het dorp Saint Engrace staat een Romaanse kerk uit 1085. Het was van binnen erg donker. Behan vond een lichtknopje en toen was er ook gezang en muziek te horen.
We zijn door gelopen naar een Gorge. Dit was niets. Alles was begroeid. Jammer.

We zijn verder over een smalle slingerweg naar Oloron-Sainte-Marie gereden, een gratis camperplaats, coördinaten N 42.135016 E -0.420112, alle voorzieningen, stroom €4,- voor 10 minuten.
We lopen de stad nog even in. Daar is niet veel bijzonders te zien.

Zondag 25 september 2022. We besluiten naar Spanje te rijden, ook om het weer. We gaan eerst naar Jaca. We gaan naar de VVV voor een stadswandeling, deze lopen we. Alleen is er niet veel te zien. Jammer.

Hierna rijden we naar Huesca. De camperplaats is bijna vol. We vinden een plekje tussen de bomen. Coördinaten N 42.135016 E -0.420112 alle voorzieningen behalve stroom. Gratis. Na de thee lopen we naar het centrum. Het is hier veel mooier dan in Jaca. De kathedraal is morgen open, die gaan we dan bekijken.

Maandag 26 september 2022. We gaan de stad in om 2 kerken te bekijken. Eerst naar de Kathedraal de Sante Maria. Gisteren zagen we alleen de buitenkant, nu ook van binnen. Hierna lopen we naar de Iglesia de San Pedro El Viejo. We worden door 2 mannen boos aangesproken en uiteindelijk snappen we dat de kerk op maandag dicht is voor toeristen.

Na de lunch rijden we naar Riglos. We gaan lopen om de Mallos de Riglos, mooie rode rotsen, ook in trek bij klimmers. We moeten 400 meter omhoog. Het is een mooie tocht met prachtige vergezichten en mooie rotsen. We lopen meer dan 3 uren.
De camper hebben we op P3 gezet, hier mag je overnachten. Coördinaten N42.345439 W -0.725601. Gratis, geen voorzieningen. De laatste campers kwamen tegen 11 uur 's avonds.

Dinsdag 27 september 2022. We rijden naar Borja. Hier start een Via Verde, een autovrije weg over de voormalige spoorlijn. Deze weg lag vol stenen, het fietste nogal zwaar. We hebben 28 km gefietst. Wel een mooie route langs olijfbomen en druivenstruiken.
We gaan om te overnachten 6 km verder naar een mooie camperplaats in Alberite de San Juan. Coördinaten N 41.81902 W -1.471286, gratis, alle voorzieningen, geen stroom.

Woensdag 28 september 2022. We gaan naar Zaragoza, een grote camperplaats met voorzieningen behalve stroom. Coördinaten N 41.683436 W -0.890367, gratis.
We komen om half 11 aan, drinken een kop koffie en gaan op de fiets de stad in. Er zijn 4 musea uit de tijd van keizer Augustus. Als je boven de 65 bent zijn ze gratis. We hebben er 2 bekeken, het Forum, het handelscentrum van de Romeinse stad en een amfitheater, tenminste wat er nog van over is. We zijn in de Basiliek geweest, een gigantisch grote en mooie kerk en hebben nog wat in de stad rondgelopen.

Donderdag 29 september 2022. We waren vanochtend eerst in de Aljafería geweest, een fort, erg mooi. Het wordt beschouwd als één van de hoogtepunten van de Spaans-islamitische kunst en het is het meest noordelijke paleis in Europa. Het kost boven de 65 jaar maar €1,-
Verder zijn we naar de 2 overige musea van keizer Augustus geweest, een zeehaven en de publieke baden. Alles wordt leuk gebracht door een film. We zijn in de kathedraal geweest, €7,- inclusief een bezoek aan een toren van de Basiliek en nog een museum. Met een audioguide. Het is een erg mooie kathedraal waar veel te zien is. We gaan hierna eten omdat om 2 uur alles dicht gaat tot 4 uur of half 5. Dan kunnen we op de toren. Er zijn verder nog veel mooie dingen te zien in Zaragoza. Het was de moeite waard.

Vrijdag 30 september 2022. We gaan naar Calatayud. Dit moet een erg mooi dorpje zijn, maar er was niet veel te zien. Daarom zijn we na de lunch doorgereden naar Daroca. Dit dorpje is wel leuk. Er loopt een muur over de heuvels naar en van een kasteelruïne, er zijn stadspoorten, leuke straatjes, kortom: veel te zien.
Om te overnachten rijden we naar Cella, hier is een camperplaats met verzorging. Coördinaten N 40.456935 W -1.285934 gratis.

Zaterdag 1 oktober 2022. We gaan 35 km verder naar Albarracin. Een erg mooi dorpje tegen een berg gebouwd. De huizen zijn vaak rose geverfd. Er is een stuk stadsmuur met torens, 3 kerken, een museum in een huis, leuke hoekjes, erg mooi allemaal.
's Middags zijn we naar een ACSI camping gereden, 6 km onder Valencia, 300 meter van zee, €16,- all in.
We gaan nog even in zee zwemmen. Het is hier heerlijk. Het zeewater is lekker warm, de temperatuur een graad of 25, we kunnen 's avonds nog lang buiten zitten.

Zondag 2 oktober 2022. We gaan op de fiets naar Valencia. Er lopen goede fietspaden naar de stad maar ook in de stad. We komen eerst door een hele lange strook park, wel meer dan 12 km in het vroegere rivierbed van de Turia. Ergens halverwege liggen schitterende gebouwen, ontworpen door twee beroemde architecten. Er is een 3D bioscoop in, een aquarium, een wetenschapsmuseum en nog veel meer.
We zijn er omheen gelopen en hebben ons de ogen uit gekeken. Prachtig!
Hierna zijn we naar het huismuseum van Benlluire geweest. Een schitterend huis met mooie tuin. Er hingen veel mooie schilderijen binnen.
Vlak om de hoek hebben we lekker gegeten. We zijn weer naar de camping gefietst waar we om 4 uur aankwamen. We hebben nog even in zee gezwommen.

Maandag 3 oktober 2022. Vandaag hebben we gefietst. Eerst naar het zuiden, naar een natuurgebied "Parc Natural de l'Abufera de Valencia ". Dit is een gebied met dennen en duinen. 's Middags fietsen we naar het noorden, naar de havens van Valencia. Weer terug op de camping gaan we nog even in zee.

Dinsdag 4 oktober 2022. We gaan Valencia bekijken door middel van een stadswandeling. Het is een prachtige stad.

Woensdag 5 oktober 2022. We verhuizen naar de Ebro delta, naar een camperplaats in Deltebre, coördinaten N 40.714149 E 0.717084 €8,- Een mooi plekje aan de Ebro, gratis, water en legen kosten €5,-
Na de lunch gaan we een eind fietsen naar het oostelijke puntje. Er zijn hier heel veel rijstvelden. De meeste zijn al geoogst, op sommige staat nog rijst. Mooi te zien hoe ze met trekkers en combines op de natte velden rijden.

Donderdag 6 oktober 2022. We gaan weer een stuk noordelijker, naar Vic. Coördinaten N41.93507 E 2.240311 €5,- alle voorzieningen. Vic moet een mooi plaatsje zijn maar het valt wat tegen. Alleen de kathedraal is erg mooi.

Vrijdag 7 oktober 2022. We zijn naar Ripoll gereden. Hier is een camperplaats met voorzieningen, gratis. Coördinaten N 42.193758 E 2.195854. We zijn naar de VVV gelopen om een stadswandeling. Naast de VVV is een “monester de Santa Maria de Ripoll”. We mogen gratis rondkijken. Vooral de toegangsdeur is erg mooi met allemaal Bijbelse voorstellingen.

We lopen weer even naar de camper om wat te eten en daarna wilden we fietsen over de Via Verde, een voormalig treinspoor traject. Maar helaas, het begint te regenen. Daarom maar de stadswandeling gelopen. Deze stelde niets voor, we waren zomaar rond. En omdat het nu droog is gaan we toch fietsen, de "Iron and coal" route. De omgeving is hier mooi. Op de terugweg begon het te hozen.

Zaterdag 8 oktober 2022. Het regent de hele dag zachtjes. We rijden naar Castellfollit de la Roca. Het dorpje ligt boven op een hoge rots. De huizen hangen letterlijk over de rand. Het is hier leuk met mooie uitzichtspunten.

Hierna rijden we naar Besalú, een mooi authentiek dorpje. We kijken hier een uurtje rond en rijden dan naar de camperplaats van Gerona. Coördinaten N 41.990031 E 2.802174, alle voorzieningen, geen stroom. Gratis.
Als het droog is lopen we nog even naar de VVV om een stadsplattegrond.  Morgen gaan we de binnenstad verkennen.

Zondag 9 oktober 2022. We fietsen naar het centrum en gaan de stad bekijken. Het is een mooie stad met een prachtige dom, een joodse wijk met smalle straatjes en trappen, een intacte stadsmuur waar je overheen kunt lopen. We zijn nog in het historisch museum geweest. Dit zit in een voormalig klooster midden in de stad. Je kwam eerst in een kelder, uitgehouwen in de rots waar een grote waterzuil staat, dan ga je via nauwe lage gangen en trappen naar boven. Het museum stelde niet veel voor. Bij de uitgang was nog een ruimte waar men vroeger de overleden monniken zittend neerzette. Na 2 jaar waren ze uitgedroogd. De mummies werden gekleed in religieuze habijten en in de aangrenzende ruimte geplaatst.
We hebben ergens wat gegeten en daarna zijn we via de Via Verde richting kust gefietst. We overnachten weer op de zelfde camperplaats.

Maandag 10 oktober 2022. We rijden naar het Mac Empúries, dit zijn Griekse en Romeinse opgravingen van steden van 1 eeuw voor Christus. De Griekse stad had ook een haven. Het was door de audioguide interessant. We zijn er 2 uren geweest. We staan samen met heel veel campers op een nogal scheef terrein met bomen. Hier mag je in het naseizoen gratis overnachten. Er zijn geen voorzieningen, coördinaten N 42.129028 E 3.122389
We gaan na de late lunch een eind lopen langs de mooie kust en nog even in zee. Het water is lekker warm.

Dinsdag 11 oktober 2022. Vanochtend fietsen we een eind, eerst langs de kust. Dan verder over onverharde wegen in het binnenland. Het is hier mooi.

Na de lunch rijden we naar Béziers. Hier is een mooie camperplaats, €10,- zonder stroom. Water en stroom samen €4,- Coördinaten N43.331305 E 3.227023
We gaan nog een eind wandelen naar de 9 sluizen in het Canal du Midi. Het is hier best mooi met veel kanalen, zelfs met een aquaduct over een kanaal heen.

Woensdag 12 oktober 2022. We fietsen naar het oude centrum. Hier is een oude brug en een kathedraal hoog op een berg. Er is ook nog een restant van een amfitheater te zien.

Hierna rijden we naar Mouzère. Coördinaten N 43.617162 E 3.360911. Een camperplaats met toeslag van 2 euro bovenop de parkeerkosten van €5,- Water lozen en innemen en toilet aanwezig, maar je kunt je toilet niet legen. We lopen de Cirque de Mouzère, een tocht van 4 uren, eerst tussen allemaal "pilaren" door, dan gaat het steil omhoog naar de bergkam vanwaar je een mooi uitzicht hebt op een meer. Het onweerde in de verte maar de bui kwam gelukkig net niet bij ons. Verder ging het erg steil naar beneden. Het was een mooie tocht maar wel zwaar.

Donderdag 13 oktober 2022. We gaan rijden vandaag. We hebben nog 3 dagen en willen zaterdag thuis komen. We komen in Givry, coördinaten N 46.780114 E 4.748679.
Geen stroom, verder alle voorzieningen, gratis. We lopen nog even door het stadje.

Vrijdag 14 oktober 2022. We zijn vandaag verder naar het noorden gereden, naar Fraiture onder Luik. Coördinaten 50.255455 E 5.734321, een parkeerterrein bij een skilift. Gratis, geen voorzieningen. Na aankomst wandelen we door de omgeving. Het is hier mooi met herfstkleuren.

Zaterdag 15 oktober 2022. We hebben het laatste stuk naar huis gereden.