19 oktober. We zijn op de fiets naar Colmar geweest, ongeveer 7 km. We hadden een stadswandeling van 2 1/2 uur en die hebben we gelopen. Het is een mooie stad. Er is veel te zien. We zijn met een omweggetje weer naar Eguisheim gereden en staan op de zelfde plaats als gister.

20 oktober. We hebben vandaag een eind gefietst, de route zou 30 km zijn maar wij hebben 45 km gereden. Het was een bewegwijzerde route maar het was steeds zoeken naar de bordjes. Heen zijn we door de heuvels met wijnstruiken geweest, alleen was het erg mistig. We zagen bijna niets. Terug door het Rijndal.
Er staan in de Elzas veel walnootbomen. We zoeken steeds noten en eten ze lekker op. Zo ook vandaag, we hebben nu een paar kilo gevonden. Zoveel hadden we nog niet.
We zijn tegen vijven naar Rouffach gereden. Hier is een camperplaats met een sanizuil. Water alleen te krijgen als de camping open is, je moet daar voor 5 euro een muntje kopen. Niet zo'n geweldige locatie maar voor overnachten prima. Coördinaten 47º57'20" E 7º17'43"
We zijn nog even het dorp in geweest. Niet zo heel bijzonder.

21 oktober. We zijn naar het openlucht museum in Ungersheim geweest, 15 km verderop. Het was best leuk om al die oude huizen uit de Elzas te zien, en ook hoe de vakwerkhuizen gemaakt werden. Ze gebruiken hier vaak keitjes tussen de houten balken, die werden dan met leem aangesmeerd en wit gemaakt. Verf in een kleur kostte veel geld.
We hadden een combi-ticket, je kon ook nog naar het Parc du Petit Prince, we kwamen er achter dat dit een pretparken is vooral voor kleinere kinderen. We zijn in de bootjes die van een helling af gingen geweest en in een luchtballon. Hier kreeg je een bril op en leek het net of je echt in de ballon zat.
We zijn hierna naar Thann gereden, coördinaten N 47º48'42" E 7º6'16" gratis. Dit is de plaats aan het riviertje zonder voorzieningen. Er is nog een camperplaats in het dorp, daar zijn de voorzieningen.

22 oktober. We hebben een eind gewandeld, heen langs het riviertje en terug hoger door de wijnvelden. Hierna zijn we nog naar een kasteelruine geweest en hebben we nog bij de kerk gekeken. Er staan prachtige beelden in het portaal en van binnen is de kerk mooi en licht.
Vanmiddag zijn we een stukje naar het noorden opgeschoven. We staan nu bij de veerpont van Drusenheim aan de Rijn. Een mooi plekje. De boten varen zo voor de deur langs. Coördinaten

N 48º45'15" E 7º58'0" gratis, alleen een prullenbak.

23 oktober. Vanmorgen hebben we 40 km gefietst, bij de Rijn langs heen en wat meer het binnenland in terug.
Vanmiddag hebben we weer 200 km gereden en zijn nu in Plaidt bij het Vulkaanpark informatiecentrum. We staan achter het parkeerterrein van een bedrijf, een stukje gras waar we met 3 campers staan. De coördinaten hiervan zijn N 50º23'15.2" E 007º24'09.5" Een gratis mooi rustig plekje zonder voorzieningen.

24 oktober. We zijn naar Velsen-Zuid gereden, naar camping Schoonenberg. De rest van de week gaan we vanuit hier verschillende bedrijven bezoeken omdat er de week van de Industriecultuur is.

25 oktober. Vanmorgen zijn we naar het Tata museum geweest. Best wel interessant en vanmiddag was er in het Tata museum een lezing over "Ijzer, van nul to nu". Dat was ook leuk te horen.

26 oktober. Vanochtend zijn we naar TATA steel geweest. We hebben een rondleiding gehad over het bedrijventerrein en hebben de warm- en koudwals processen bekeken. Erg interessant. Je mag hier niet fotograferen helaas.
Vanmiddag zijn we naar "Ship" geweest, Stichting Haven Informatie Punt. Hier is te zien hoe de nieuwe grote sluis gebouwd wordt. We hebben hier uitleg gehad. Ook interessant.
Vanavond zou ik nog een masterklas nachtfotografie volgen maar het waait windkracht 6 en het regent steeds. Dat gaat dus niet door.

27 oktober. Voor vanmorgen hadden we een bedrijfsbezoek bij de ENCI gepland. Het was best leuk. Er worden 3 soorten cement gemaakt, 1 soort is van de slakken van TATA. Dit wordt een erg hard cement wat voor bruggen en sluizen wordt gebruikt.
Vanmiddag zijn we naar het Scheepvaart- en Visserijmuseum in IJmuiden geweest. Een interessant museum. We zijn nog door de havens gefietst. Daar is ook nog veel te zien.

28 oktober. We zijn naar Zaandam gereden. Hier hebben we een rondleiding op het Hembrugterrein. Een voormalig terrein van defensie. Het terrein ligt midden in de stelling van Amsterdam. Hier werden wapens en munitie gemaakt vanaf de oprichting in 1875 tot na de 2e wereldoorlog. Er zijn nu nog een ondergrondse schietbaan, een voormalige commandobunker en een 'plofbos' of 'schokbos' waar proeven werden gedaan met explosieven. Het was een erg geheime locatie. De werknemers mochten niet lid zijn van een communistische partij en ze werden constant in de gaten gehouden. Ook mochten ze niet over hun werk praten.
Het terrein was sterk in verval maar is nu weer voor een gedeelte opgeknapt. Er zitten hippe bedrijven in en restaurants.
Het was een leuke rondleiding en een mooie afsluiting van onze reis.