Zondag 4 september. We zijn tot bijna bij de lift van de Säntis gereden, bij hotel Passhöhe zijn 5 verschillende  thema wandelingen uitgezet met uitleg op panelen. Moorlandschaft, Mensch und Umwelt, Wald, Alpwirtschaft en het Geologie-Steinpark. De wandelingen gaan allemaal in elkaar over en zijn erg interessant. Het landschap is mooi, mooie uitzichtpunten, dikke stenen van de gletsjer die zich teruggetrokken heeft en leuke uitleg op de borden. Al met al een geslaagde dag.
Hierna zijn we doorgereden naar Wildhaus. Hier is een camping, 19,60 franken all in. Het regent vanaf 5 uur vanmiddag, we waren mooi op tijd op de camping.

Maandag 5 september. We zijn weer verder gegaan. Eerst naar Werdenberg, een burchtstadje vlak voor Buchs. Het is een middeleeuws stadje met 64 houten huizen, een kasteel op de berg en een meertje. Het was de moeite waard om het te bekijken.

Hierna naar Vaduz in Liechtenstein gereden. Dit was meer het idee om in Liechtenstein te zijn dan dat het mooi was. Vaduz is een stadje met grote kantoren en dure winkels. Het paleis van de vorsten, een kasteel op de berg en verder niet zo veel.

We zijn verder gereden naar Chur. Dit ligt niet op de route van de Grand Tour, maar we wilden er toch even kijken. We zijn eerst naar de camping van Chur gereden, per vandaag Acsi korting, Zfr. 23,40 all incl. Hierna zijn we op de fiets naar het centrum gereden. We hadden op de camping een plattegrond gekregen. Chur is de moeite waard. We hebben er een tijdje rondgelopen en een paar kerken, oude gebouwen en torens bekeken.

Dinsdag 6 september. We hebben vandaag een eind langs de Rijn gefietst. Eerst naar het zuiden en weer terug en toen nog een stukje naar het noorden. We hebben weinig van de Rijn gezien. De route ging vaak langs de spoorlijn en soms door een stadje.
We staan op de zelfde camping als gister in Chur.

Woensdag 7 september. We zijn via Davos gereden. Er is hier een meertje van 2 km lengte. We zijn er omheen gelopen en hadden een mooi uitzicht op de bergen in de omgeving.

Hierna zijn we over de Flüelapass gereden. Een mooie weg met prachtige bergen. Met ten slotte uitzicht op een gletsjer.

We zijn verder via Sankt Moritz naar Silvaplana gereden. Hier is een lang dal met 5 meren. Aan het eind van het dal is de Malojapas, het gedeelte naar Italië is steil, de Zwitserse kant vlak. We zitten op 1815 meter hoogte. Dat kan je merken want ondanks de strak blauwe lucht is het niet warm. Het waait ook hard. Mooi weer voor de kite surfers. We staan hier op de camping. Deze is duur, € 36,- inclusief alles.

Donderdag 8 september. We zijn op de fiets naar de kabinelift gegaan en hierna met de lift naar het middenstation van de berg Corvatsch. Silvaplana ligt op 1815 meter en het middenstation op 2702 meter. Vanaf hier zijn we gaan lopen naar de hut Fuorcla Surlej op 2755 meter. Dit was een gemakkelijk stukje. Bij de hut hadden we een prachtig uitzicht op de gletsjers. We zijn hier een tijdje geweest en zijn toen verder gaan lopen richting de gletsjers. Na een uurtje zijn we weer terug gegaan en zijn we aan de afdeling van de berg begonnen. Hier hebben we een aantal uren over gedaan. Het eerste stuk was erg vlak. Het tweede stuk ging steil naar beneden. Vanaf deze kant hadden we een prachtig uitzicht op meren.
We waren best moe toen we weer bij de camper waren. Al met al een prachtige dag.

Vrijdag 9 september. We zijn vanmorgen op de fiets de meren rondgereden. Het grootste stuk was goed te fietsen, er was ook een stukje wat wandelweg was. Hier was het voor ons op de gewone fiets geen doen. Steil en stenig. Dit stuk hebben we gelopen. Na het eten zijn we vertrokken en hebben de route vervolgd over de Julierpass. Wel aardig, niet spectaculair.

We zijn doorgereden naar Zillis, naar de kerk St. Martin. Hier staat een kerkje waarvan het platte plafond beschilderd is met 153 vierkanten met taferelen. Nadat we toegangskaarten hadden gekocht moesten we eerst naar het gemeentehuis om een film te zien over de schilderingen. In de middeleeuwen werden alle kerken van aanzien verfraaid met beelden, ornamenten en decoratie's. Hier was niet genoeg geld om de kerk te verfraaien en het plafond was vlak. Hierom hebben verschillende schilders vierkanten gemaakt welke later tegen het plafond zijn geplaatst. Er lagen spiegels in de kerk waarmee het gemakkelijk was naar het plafond te kijken. Leuk om te zien.
Hierna zijn we terug gereden naar Thusis. Hier is een Acsi camping. 25,- franc all in. Mooi plekje onder hoge dennenbomen.

Zaterdag 10 september. We zijn naar de Viamala Schlucht gereden, een erg nauwe doorgang van de Hinterrhein. De rotswanden zijn hier 300 meter hoog en maar een paar meter breed. Er is een kiosk waar je een kaartje moet kopen en dan kan je 321 treden naar beneden lopen tot onder in de kloof. Het is hier erg indrukwekkend. Zeker de moeite waard.

Hierna hebben we de pasroute over de San Bernardino gereden. Een mooie route. De weg is vrij smal met heel veel bochten.

We zijn doorgereden naar Bellinzona. Hier zijn twee camperplaatsen. Wij zijn naar één gereden met de coördinaten N 46.20121 E 9.01713 alle voorzieningen. Rustige plaats, wel wat verkeerslawaai van de brug. Je betaalt met munten. 24 uur kost 20 franc. Na 7 franc hield de automaat er mee op. Je kon er geen geld meer ingooien en er kwam ook geen ticket uit. We hebben de politie gebeld omdat dat telefoonnummer op de automaat stond. Deze kwamen langs en van hen mochten we verder gratis staan omdat zij ook niet wisten hoe het verder moest.
De voertaal is hier Italiaans. De mensen zien er ook Italiaans uit. Hierdoor krijg je een heel aparte sfeer in de stad net alsof je diep in Italië zit.
We zijn 's avonds na het eten naar het oude centrum gelopen, 1 km. Er was een eet festival, je kon bij tentjes allerlei soorten eten kopen uit allemaal verschillende landen. Er zijn 3 kastelen in en bij de stad met nog een heel lang stuk muur. Vroeger liep de muur van de ene kant van het dal naar de andere. Het hele dal werd zo afgesloten. Er is een oud gemeentehuis, kerken en mooie pleintjes.
Het is warm, 30 graden. We konden tot 12 uur buiten zitten.