Rondreis door het noorden van Tsjechië 2012

Wij zijn zaterdag 26 mei om 6 uur vertrokken. Na een reis van ongeveer 750 km komen we aan in Dresden. Wij staan op de camperplaats Sachsenplatz, GPS 51°3'25''N/13°45'35''O vlak bij de Elbe en op 1,5 km van het centrum.

Na een paar kopjes koffie zijn we naar het centrum gelopen en hebben door de Altstadt gewandeld. Er is heel veel te zien. Het ene gebouw is nog mooier dan het andere. Na 3 uren rondzwerven gaan we terug naar de camper.

Zondag 27 mei gaan we weer Dresden in. Nu gaan we in de Altstadt de gebouwen die we nog niet gezien hadden bekijken. Prachtig!

Na een siësta gaan we 's middags naar de Neustadt, aan de andere oever van de Elbe. We hebben een stadswandeling en lopen die helemaal. Een heel ander Dresden, nieuwer, meer barok maar ook mooi.

Maandag 28 mei gaan we eerst een fietstocht langs de Elbe maken tot Pirna, een leuk stadje met een mooi centrum. 's Middags zijn we vertrokken naar Tsjechië. Bij Hrensko de grens over en dan naar Mezni Louka. Hier is een camping en vanuit hier vertrekt een wandel- en een fietsroute. De camping is niet veel, een paar plaatsjes langs de weg. We zijn vertrokken omdat we contant betalen moesten en wij nog geen geld gepind hadden. Dit pinnen kan alleen in de grote steden, dus zijn we naar Dėçin gereden om te pinnen. Hierna zijn we naar een andere camping gegaan, Autocamp Česká Brána in Stradá Oleška, GPS N50°48'3" E14°20'10", een mooi plaatsje bij een meer. 65 km.

Dinsdag 29 mei. Naar Mezni Louka gereden om te wandelen. 22 km. We hebben een wandelroute in een boekje. We moesten eerst naar het riviertje lopen maar dat ging niet goed, we zijn in plaats daarvan door het bos gegaan. We kwamen uit bij een gebied met grote rotspilaren en rechte steenwallen. Hierna kwamen we bij de grootste steenbrug van Europa met mooie uitzichtpunten. Verder gelopen door een mooi gebied met rotsen tot we weer in Mezni Louka kwamen. We zijn doorgelopen naar het riviertje en zijn er nog een stukje langs gegaan. Weer naar de camping in Stradá oleška omdat we voor 2 nachten hadden geboekt.

Woensdag 30 mei. Vertrokken naar Ces.- Kamenice. Een stadje met een leuk centrum en verder naar Liberec wat ook een mooi centrum heeft. Hierna naar een camping in Zdár ten zuid-westen van Turnov. GPS 50º31'42.26''N 15º4'44.89''E Een mooie kleine rustige camping. 100 km

Donderdag 31 mei. We zijn eerst naar de Skoda fabriek museum geweest in Mlada Boleslaw. Het museum werd opgeknapt, ze hadden maar een kleine collectie staan, maar het was wel de moeite waard.

Hierna zijn we een stukje van een autoroute gaan rijden uit de Capitool Reisgids. Langs het Kostkasteel vlak bij Zdár waar we gister op de camping stonden. Het Sobotka jachthuis hebben we van verre zien liggen, hierna naar Jiçin omdat we toch in de buurt waren. Leuk oud centrum met een mooi centraal plein en mooie kerken. Verder naar Prachovské skály, een grote rotsstad van zandstenen rotsen met mooie uitzichtpunten. We zijn hier een paar uur geweest. We hebben een camperplaats in de buurt gezocht omdat we morgen de tocht willen vervolgen en komen op de camperplaats in Jiçin terecht GPS 50.44389, 15.33722 waar we met de neus in de boter vielen.

1, 2 en 3 juni is er een oldtimer treffen, de auto's (en bestuurders) verzamelen zich op de camperplaats. De ene na de andere oude auto komt binnen. Leuk!

Vrijdag 1 juni. We blijven tot na 12.30 uur op de camperplaats omdat de auto's dan gaan vertrekken. Er is veel te zien, prachtige auto's komen binnen. We zijn er uitgebreid bij langs geweest.

Om 12.45 uur vertrokken. We wilden naar het Reuzengebergte, naar Vrchlabi en Pec Pod Snezkou om te wandelen en met een stoeltjeslift naar de top van een berg te gaan, maar het weer sloeg om. Het regende en de wolken hingen op een paar honderd meter hoogte met windkracht 9. Het heeft geen zin om dan een berg van 1500 m te beklimmen.