Ootmarsum, Pasen 2012, (6 t/m 9 april)

Het is dan nu zo ver: We hebben in november een buscamper gekocht en hem in de stalling gezet, er vorig weekeind weer uitgehaald, schoongemaakt en ingericht.

Nu gaan we er eindelijk mee op pad. We gaan met de Paasdagen naar Ootmarsum.

6 april 's ochtends zijn we een uur of 10 vertrokken. We hebben een SVR camping gereserveerd in Ootmarsum waar we om 13 uur aankwamen. Camper neergezet, fietsen er af en eerst wat gegeten.

Hierna zijn we op de fiets naar Denekamp gegaan via het knooppunten netwerk. Mooie omgeving met veel boomwallen. In Denekamp staat een erg mooie kerk, verder is er nog het landgoed Singraven met een watermolen, een mooi park en een restaurant.

Zaterdag 7 april. In Ootmarsum vertrekken om 13 uur 3 karren met paarden ervoor vanaf het marktplein naar het Springendal om “Poashout” te halen voor het paasvuur. Er gaan veel mannen en jongens mee om te helpen. Een mooi gezicht, die paarden. Wij zijn naar het openluchtmuseum in Ootmarsum geweest. Interessant museum met een goede audiotour. Het was erg koud. Om weer wat op te warmen hebben we een eind gefietst naar het Springendal. Onderweg kwamen we de wagens met “Paashout” tegen. De mannen hadden erg hun best gedaan.

Er ligt een indrukwekkende lading op de karren.

We hebben nog een paar uur gefietst en daarna terug naar de camping.

Paaszondag 10 april zijn we weer via het knooppunten netwerk op de fiets naar Nordhorn geweest. Er was ons verteld dat de stad een mooie oude kern zou hebben. Dit is niet zo. Alles was nieuw en modern. Wel een mooie route er naar toe. Toen we weer bij de camper waren hebben wea nog even in de zon gezeten en zijn toen weer naar het marktplein gegaan. Om 17.00 begint het Vlöggeln: hand-in-hand lopen de inwoners van Ootmarsum (en andere belangstellenden) in een lange sliert door het stadje (en door enkele cafés!) naar het marktplein om twee paasliederen te zingen die telkens afwisselend worden herhaald en daarna tot besluit de kinderen driemaal op te tillen, waardoor de Verrijzenis van Jezus-Christus wordt gesymboliseerd. Hierbij wordt ook driemaal "hoera" geroepen. Bij die tocht lopen de poaskearls voorop, de voorste rookt een grote sigaar.

Om 20:30 wordt het paasvuur door de Poaskearls aangestoken. Maar tegelijkertijd werd het paasvuur vlak bij de camping aangestoken. We zijn naar beide wezen kijken.

Paasmaandag 11 april werden we 's ochtends wakker met regen. Het heeft de hele dag een beetje geregend. We hebben de camper rijklaar gemaakt en zijn naar Weerselo gereden.

In Weerselo is een grote curiosa- en antiekmarkt en een warenmarkt.

In de loop van de middag zijn we weer naar huis gereden.