Donderdag 23 september 2021. We gaan naar de kust, het weer is mooi en we hebben even genoeg van de stadjes. We gaan naar een ACSI camping in Cecina, €16,- N 43.31503 E 10.48109. We zijn er al om half 11. We gaan 's middags naar zee, lekker zwemmen en verder niks.
Vrijdag 24 september 2021. We fietsen naar de witte stranden van Solvay. Doordat het Belgische chemieconcern Solvey het afval van de chemische processen op het strand en in zee loost (met name kalksteen en calciumchloride, maar ook kwik), is het strand van Rosignano Solvay veel witter dan gewoonlijk. Door de tropische aanblik zijn de Witte Stranden ("Spiagge Bianche") erg populair geworden.

's Middags gaan we bij de camping weer naar zee.

Zaterdag 25 september 2021 .Vandaag gaan we de andere kant uit en fietsen zo veel mogelijk langs de kust. We gaan ook nog boodschappen halen. 's Middags gaan we weer naar zee.

slang op de camping

Zondag 26 september 2021. We gaan vandaag een eind wandelen. Er wordt regen verwacht, we gaan niet zo ver. 's Middags is het weer wat zonnig dus gaan we weer naar zee. Om een uur of 4 betrekt de lucht. We gaan terug naar de camping, een uur later regent het.

Maandag 27 september 2021. We gaan naar Elba, de veerboot vertrekt 40 km verderop en er zijn nog kaartjes. Het is een uur varen.

Aangekomen in Portoferraio gaan we het stadje bekijken en naar het huis waar Napoleon gevangen gezeten heeft. Er zijn wel ergere gevangenissen, hij had 10 kamers ter beschikking, mooi ingericht met een grote tuin. Dit was zijn normale verblijf. Hij had ook nog een buitenverblijf, 7 km verderop.
We zijn naar een camperplaats gereden, een stukje verder in Procchio, N 42.278888, E 10.24887. €23,- Erg volle plaats zonder schaduw.

Het huis waar Napoleon gevangen gezeten heeft.

Portoferraio

Dinsdag 28 september 2021. We zijn naar "de" berg van Elba gereden, de Monte Capanne, 1019 meter boven de zeespiegel. We zijn met een lift naar boven gegaan, hier even rond gekeken, er was niet zo veel, en toen lopend naar beneden, ongeveer 650 meter. Het eerste stuk was nogal steil, verder was het goed te doen.
Hierna zijn we naar een ACSI camping gereden in Lacona, N 42*45'37" E 10*18'56" €18,-

Woensdag 29 september 2021. We hebben boodschappen gedaan en daarna een eind gewandeld. We wonen vlak bij een landtong, een Nationaal Park, met mooie uitzichten.
Hierna hebben we gezwommen in zee. Aan de ene kant van de landtong heb je een steentjes strand, aan de andere kant een mooi zandstrand.

Donderdag 30 september 2021. We zijn naar Rio Marina gereden om een ijzererts mijn en een museum te bekijken. Hier hoorden we dat de mijn alleen met een treintje te bezoeken is, de trein van 10 uur is net weg, de volgende gaat om 4 uur. We besluiten voor morgen 10 uur te reserveren. We bekijken het museum nu. Hierna gaan we een eind lopen, door het stadje, langs de kust en naar de haven. Om 13 uur zijn we weer op de camping. We gaan nog een paar uur naar zee.

Vrijdag 1 oktober 2021. Vandaag 30 graden. We gaan nog een keer naar Rio Marina, nu gaan we wel met het treintje. De ijzererts mijn is een dagbouwmijn. De eerste ijzererts is er door de Romeinen uit gehaald, de laatste in 1978. Het terrein wordt weer terug gegeven aan de natuur. Het is er mooi. We zijn nog gestopt en daar kregen we allemaal een hamer en zakje en mochten we stenen hakken. Geen idee wat we gevonden hebben. Onze gids kende alleen Italiaans en kon ons niets vertellen.
We zijn na het mijnbezoek naar de veerboot gereden en na bijna 2 uur wachten konden we aan boord. We zijn naar een ACSI camping gereden aan de kust in Riva del Sole, N 42*46'25" E 1*50'39". €18,-

Zaterdag 2 oktober 2021. Vanochtend zijn we op de fiets naar Castiglione Depla Pescaia geweest (5km), een middeleeuws leuk stadje met een kasteel. We hebben er een tijd rondgekeken.
's Middags zijn we naar het strand geweest en hebben in zee gezwommen. Het is 25 graden en zonnig.

Zondag 3 oktober 2021. We zijn naar de thermale baden van Petriolo geweest. Het water uit de bron is 40 graden en dat mengt met Het water in de rivier. Het is een druk bezochte attractie. Lekker warm en heerlijk ontspannen.

Vanmiddag zijn we naar Montalcino gereden. Een middeleeuws stadje op een berg. Het was wel aardig. We staan nu op de camperplaats N 43.058299 E 11.4900067. €5,-

typische bomen in Toscana: parasoldennen en cipressen