Zaterdag 29 juni 2019. We zijn lopend naar het openlucht museum geweest, 1.5 km. Het is een erg interessant museum, vooral het modernste gedeelte. Er waren huizen uit de vorige eeuw, compleet ingericht met bijpassende muziek. We zijn er meer dan 5 uren geweest.
We staan weer op het zelfde plekje als gisteren.

Zondag 30 juni 2019. We zijn naar "Het Vikingschip " in Hamar geweest, de schaatshal waar wedstrijden geschaatst worden. Het is een omgekeerde boot. Op de tv is hij mooier.

Hierna zijn we naar Oslo gereden naar de camperplaats bij de haven. Nkr 300 per nacht, alle voorzieningen, douche Nkr 10. Coördinaten N 59.91989 E10.6752 We zijn naar het oude centrum gelopen en hebben daar een stadswandeling gedaan. Het is een mooie levendige stad. We hebben in het stadhuis een rondleiding in het Engels gehad, deze was gratis. Er is een wat fantasieloos paleis, een dom die dicht was, regeringsgebouwen, een tot winkels en restaurants omgebouwd stationsgebouw, een operagebouw waar je op het dak kon en een vesting.

Maandag 1 juli 2019. We zijn eerst naar het Vigelandpark gelopen en hebben daar rondgekeken. Het is altijd weer de moeite waard. Er staan veel beelden, waarvan de figuren steeds ouder worden. Van baby via puber, volwassene naar oude mensen. Verder worden er allemaal vormen van genegenheid uitgebeeld. Knuffelen, troosten, liefde tussen ouder en kind, enz.

Weer terug bij de camper zijn we naar Fredrikstad gereden. Dit is een oud vestingstadje met aarden wallen en gebouwen uit ongeveer 1850. De huizen zijn nog in de originele staat en er staan kazernes, stallen enz. Heel leuk.
Er vaart een gratis veerboot over de rivier. 25 minuten heen en 25 minuten terug. Dat hebben we ook nog gedaan. Heel leuk om de stad vanaf het water te zien.

We zijn 7 km verder gereden naar een parkeerterrein bij grafvelden uit de ijzertijd, Hier staan stenen in cirkels. In het midden hebben ze graven gevonden van belangrijke mannen met ringen, speren, schilden enz. Een stukje verder waren veel grafheuvels. Coördinaten N 59.21611 E 11.07497 gratis zonder voorzieningen.

Dinsdag 2 juli 2019. We zijn naar Trollhättan gereden en staan op een mooi gratis plaatsje vlak bij de waterval. Coördinaten N 58.27796 E 12.27759 gratis, geen voorzieningen. Er is hier heel veel te doen en te zien. We zijn om half 2 met een gratis rondleiding mee geweest in het gebouw van de turbines van de elektriciteit centrale. Om 3 uur moesten we op de brug staan, dan worden er 3 sluizen opengezet en stroomt het water net zo als het vroeger was. Erg indrukwekkend.
Hierna hebben we de kerk bekeken en zijn doorgelopen naar het sluizencomplexen in het Trollhättenkanaal. Dit kanaal loopt van oost naar west Zweden. Er moet hier een hoogteverschil van 40 meter overbrugd worden. Er was een heel oud sluizencomplex uit 1800, niet meer in gebruik van 6 trappen. Een nieuwer sluizencomplex met 4 trappen ook buiten gebruik en een veel gotere met 3 trappen. Mooi om te zien.

Woensdag 3 juli 2019 zijn we naar het Saab museum geweest. 's Middags zijn we naar Ullared gereden. Het dorpje stelt niets voor maar hier staat een gigantisch grote winkel met heel veel parkeerterreinen. Zweedse kwaliteit voor Action prijzen. Het was erg druk. Mensen kochten zo veel dat het niet in de auto paste. We zijn er een uurtje geweest en waren 10 euro armer. Viel mee wat we gekocht hebben. We zijn 23 km verder gereden naar Sjönevad, een parkeerterrein bij een strandje aan een meer. Weer een mooi plekje. Coördinaten N 56.98206 E 12.74736 geen voorzieningen, gratis.

Donderdag 4 juli 2019. Het regent nogal vandaag. We zijn rechtstreeks naar Helsingborg gereden en met de veerboot naar Denemarken gevaren. Vanaf hier zijn we naar familie in Kopenhagen gegaan waar we tot maandag blijven.
Maandag 8 juli. Veel file onderweg in de omgeving van Hamburg. We overnachten in Sittensen, plaats voor 6 campers, geen voorzieningen . Leuke omgeving. Fietsen en wandelen. Coördinaten N 53.27626 E 09.50719.
Dinsdag 9 juli 2019. De Laatste kilometers naar huis gereden.