Groenlo 18 t/m 22 april 2013

Donderdag 18 april, We zijn om 13.00 uur vertrokken naar Deventer waar we na aankomst de stad hebben bekeken. Een mooie, oude binnenstad, welke de afgelopen 30 jaar weer in oude staat gerestaureerd is. Mooi stadhuis, museum in het waaggebouw en veel smalle straatjes met mooie pandjes.

We zijn naar Bathmen gereden om te overnachten (12 km.) Hier is een gratis camperplaats op het parkeerterrein van de sporthal. Als de voetballers weg zijn is het er erg rustig. Lekker geslapen.

Vrijdag 19 april zijn we via Lochem gereden. Dit is ook een oud klein stadje. We hebben wat rondgelopen en zijn toen verder gereden naar Groenlo. Hier is een camperfestival op het terrein van camping Marveld recreatie. Er worden zo'n 220 campers verwacht. We krijgen een plekje toegewezen en zetten de camper hier neer. Na gegeten te hebben gaan we op de fiets naar Groenlo, een oud vestingstadje uit de 80 jarige oorlog. We zijn eerst naar het museum geweest waar we uitleg kregen over het beleg en slag om Grollo (Groenlo). Hierna hebben we de stad verkend. Er is nog een stukje van de vestingwerken en er zijn nog oude panden en kerken.

Hierna zijn we naar het openluchtmuseum Erve Kots geweest, 10 km verderop. Het was een leuk museum met veel bijzondere boerderijen uit de omgeving. Leuk opgesteld allemaal.

's Avonds was er een spel met 32 vragen. Hierna was er een gezellig samenzijn in de tent van de CCN. Hier zijn we niet naar toe geweest. Het was maar een tentje en er konden maar weinig mensen in. In plaats hier van zijn we gaan zwemmen op de camping.

Zaterdag 20 april. Op de fiets naar Groenlo waar een camperbeurs is, georganiseerd door de CCN met van alles op het gebied van campers. Was wel leuk.

Terug naar de camper om te eten en toen op de fiets een tocht naar het zuiden, naar Bredevoort, het boekenstadje van Nederland. Er hangt in Bredevoort een aparte sfeer. Leuk stadje om eens rond te kijken.

Zondag 21 april hebben we een fietstocht naar het oosten gemaakt, eerst naar de Leemputten, een natuurgebied waar nog niet zo lang geleden leem werd afgegraven voor de steenfabriek in Groenlo. Het is nu een beschermd gebied met veel water, bomen en vogels. We hebben een wandeling gemaakt van 3 km door het gebied. Het is hier erg mooi.

Hierna, iets verder naar de Zwillbrocker Venn, net over de grens in Duitsland. Dit is ook een natuurgebied met veel aalscholvers, een grote meeuwenkolonie en flamingo's. Ook een mooi gebied.

We zijn terug gefietst naar Groenlo waar na 2 uur in een kerk een film met verhaal over de slag om Grollo werd vertoond. In de kerk waren 3 hangende tenten neergelaten en hierin werden de films vertoont. Wel aardig.

's Avonds nog even gezwommen op de camping.

Maandag 22 april zijn we op de fiets naar het noorden en westen geweest, naar Borculo en Ruurlo. Leuke stadjes en een mooie bosrijke omgeving. Het was een mooie tocht.

Dinsdag 23 april weer vertrokken uit Groenlo. We zijn eerst naar het Brandweer en Stormrampmuseum van Borculo geweest. (was gister dicht) Vooral het brandweermuseum was de moeite waard. Heel veel heel oud materiaal, erg mooi.

Hierna naar Zutphen geweest, in de oude binnenstad rondgewandeld. Alweer een leuke stad waar veel te zien was.

Hierna weer naar huis gereden waar we om 5 uur aankwamen.