Dag 8, 24 augustus. Chminianska N.Ves – Podlesok 60 km

Wij bezoeken eerst Spissky Hrad, het grootste kastelencomplex van oost Europa. De fortificaties uit de 12e eeuw (versterkt in de 16e eeuw) bestrijken met 4 hectare een hele bergtop en zijn al van een afstand te zien. Ooit woonden hier 2000 mensen, wat nu nog over is is nog maar een kleine rest van het geheel.

Spissk Kapitula ligt iets verderop. Het is een ommuurd kloostercomplex met een mooie kerk, de Martinus kathedraal. De kerk is door de zelfde vorst gebouwd als Spissky Hrad en ligt op de tegenoverliggende berg. We krijgen een rondleiding in het Slowaaks met op een briefje een Engelse tekst. Binnen fraaie fresco's en erg mooie schilden met kanonnen versierd.

Levoca ligt iets verder, een autentiek stadje en staat ook al op de Unesco lijst en hoort bij het Spissky-ensemble. Het mooist is het stadhuis uit 1550 met op 2 verdiepingen galerijen. Mooie huizen rondom het plein in allerlei stijlen, stadswallen en oude vestingmuren.

We staan nu op camping Podlesok, iets ten zuid-oosten van Poprad aan de rand van het Slowaaks Paradijs = Slovensky raj. Coördinaten:

N 48°57.860 O 20°23.090 Vanuit hier starten wandelroutes, informatie bij de receptie.

Dag 9, 25 augustus. Vandaag de Sucha Bella wandelroute gelopen. 2 uur heen door een rivierdal, erg spectaculair. Via vlonders en ladders klauterden we omhoog. Terug nog 2 uur door het bos gelopen.

Dag 10, 26 augustus. Podlesok - dal Demänovská dolina – Lipt. Mikulas 130 km.

Het is mooi weer. We gaan weer naar Tetranska Lumnica om daar met de skilift naar Lumnicky stic op 2632 m te gaan. We hebben hier een paar uur gelopen. Het werd steeds meer bewolkt en dus kouder. Beneden in het dal scheen de zon.

Hierna zijn we naar het dal Demänovská dolina gegaan om hier de druipsteen- en ijsgrot Dracia l'adova Jaskypa te bezoeken. We konden nog net mee met de laatste rondleiding van 4 uur. Vooral de ijsgrot was erg indrukwekkend.

Volgens de kaart moest er een camping in het dal zijn, maar die zijn we niet tegengekomen. We staan nu op camping Mara aan het stuwmeer ten westen van Lipt. Mikulas.

Coördinaten: N 49°06.637 O 019°32.666

Dag 11, 27 augustus. Lipt. Mikulas – Vlkolines – Riečke 72 km.

We wilden nog naar de berg Chopok, in het Demänovská dolina dal. Je kunt er ook weer met de skilift naar toe en vanaf de top is het 2 uur wandelen naar de “Dumbir”, de hoogste top. We hoefden er niet lang over na te denken: Niet doen want het regent!

We zijn via Ruzomberok, (niet veel te zien) naar het museumdorpje Vlkolinec (15 km ten zuiden van Ruzomberok) gereden. Leuk dorpje, nog autentiek allemaal.

Hierna door naar een camping 7 km ten noord-oosten van Banska Bystrica in Riečke. Mooie omgeving hier.                                                                                                                            Coördinaten: N48°45.256 O 019°03,384

Dag 12, 28 augustus. Riečke – Banska Bystrica – Zvolen 40 km.

We hebben Banska Bystrica bekeken, een van de oudste steden van Slowakije met een mooi centrum. Er is erg veel te zien. We beginnen bij het modern uitgevoerde Slowaaks Nationaal Verzetsmuseum. Men is druk bezig om alles mooi en schoon te maken. Morgen is de herdenking van de Nationale Opstand in 1944 en zo te zien zijn er hier kransleggingen.

We hebben verder het marktplein en nog een kleiner plein bekeken met het oude en nieuwe stadhuis, diverse kerken, een Mariazuil, een fontein en een monument voor Russische gevallenen ter bevrijding van de stad. Jammer dat er op het plein zoveel biertenten en eettenten zijn. Ze benemen je het uitzicht op de historische panden rondom het plein.

We zijn verder gereden naar de stadscamping van Zvolen omdat er naast de camping een zwembad is. Coördinaten: N 48°33.806 O 019°08.092

Dag 13. 29 augustus. Zvolen – Kremnica – Banska Stiavnica 81 km + 78 km extra naar een camping in Bojnice. (Achteraf hadden we eerst naar Banska Stiavnica en daarna naar Kremnica gemoeten, want Kremnica heeft een camping, goed aangegeven vlak bij het centrum en de camping in Banska Stiavnica is dicht).

Zvolen heeft een heel groot kasteel, verder is er weinig te zien. We hebben alleen de buitenkant van het kasteel gezien en zijn toen doorgereden naar Kremnica. We komen eerst op een groot, groen centraal plein met een kolossale pestzuil, mooie huizen en wel 3 museums en een kerk. Vroeger heeft er op het plein nog een kerk gestaan maar door het graven van de mijngangen voor het winnen van goud en zilver is er in de 19e eeuw een aardbeving geweest en is de kerk dusdanig beschadigd dat hij afgebroken moest worden. Verder is er nog een dubbel ommuurd groot burchtcomplex met torens en een kerk. Mooi allemaal. We zijn hier uren geweest.

We zijn verder gereden naar Banska Stiavnica. Wel een aardig stadje met op het centrale plein een Mariazuil. We hebben het oude slot nog bekeken. Aan de buitenkant leek het niets maar binnen de poort was het wel de moeite waard. Omdat het al laat was wilden we in de buurt op de camping en de volgende ochtend het nieuwe slot en het open mijnmuseum bekijken. De camping van Banska Stiavnica was dicht, de camping aangewezen door de VVV was niet te vinden, dus maar doorgereden naar Bojnice waar we dus vlak voor donker (19.15 uur) aankwamen.

Coördinaten: N 48°46.772 O 018°33.711

Dag 14, 30 augustus. Boynice – Čičmany – Havna 65 km.

Vandaag het sprookjeskasteel van Boynice bekeken. Langs de weg er naar toe staan veel stalletjes met toeristen troep, dus het kan hier erg druk zijn. Het is nu naseizoen en nog vroeg, dus het is nu rustig. Een mooi kasteel wat eind 1900 geheel gerestaureerd is in de Franse stijl. Het is ingericht als museum. We hebben een rondleiding in het Slowaaks gehad met op een brief je de uitleg in het Engels. Onder het kasteel bevind zich een grot waar vroeger water opgeslagen werd. Het was de moeite waard.

Nadat we op de parkeerplaats gegeten hadden zijn we doorgereden naar Čičmany, een afgelegen dorpje met beschilderde houten huizen. Leuk om te zien.

Hierna naar een camping in Havna, 20 km ten westen van Boynice aan een meer. Het was warm, dus konden we lekker zwemmen. Coördinaten: N 48°48.282 O 018°28.673