15 september 2018. We zijn na een familiebezoek in Kopenhagen op de terugweg naar Nederland. We willen nog wat bekijken onderweg.
We zijn eerst naar Køge gereden, een stadje met een historisch centrum. Het is niet groot. Het ziet er wel aardig uit allemaal.

We zijn verder gereden naar het zuiden, naar Rødvig, een havenstadje aan de zuidkant van Stevns klif. We staan aan de haven voor € 16,00 per nacht. Coördinaten N 55º15'15" E 12º22'30" Alle voorzieningen inclusief water en stroom. Het is een mooi plekje.
We vonden in Køge foldertjes van wandel- en fietsroutes. We hebben een wandeling langs de kust boven aan het klif gelopen van 8 km. Het is hier mooi. In Rødvig staat een replica van een porselein oven. Vroeger werd hier het glazuur op porselein gebrand.

16 september. We hebben vandaag een fietstocht gedaan van 42 km, heen bij het Stevns klif langs en terug door het binnenland.
We zijn bij het museum van de Koude oorlog geweest, hier moesten we meer dan een uur wachten op een rondleiding. Dat hebben we doorgeschoven naar morgen.
We zijn verder gefietst naar Højerup, waar een oud kerkje op de rand van het klif staat. Het schip van de kerk is ooit naar beneden gestort. Je kunt hier bij de zee komen en de steile kalkrotsen van onder af bekijken.

Hierna gaat de route het binnenland in. We komen bij Gjorslev Estate, een middeleeuws kasteel. Je mag alleen in de tuin.
De rest van de route is niet interessant. Jammer.

17 september. We zijn vanmorgen naar het Koude oorlog museum geweest. Het fort waar het museum nu in is, is aangelegd in de zestiger jaren om de wateren tussen Denemarken en Zweden te kunnen observeren en beschermen. Dit is de enige doorgang naar Russische zeehavens. De rondleiding was alleen in het Deens, wij kregen een audiotour. Het was wel interessant. Er stond allemaal materiaal uit de jaren zestig waar Behan mee gewerkt had toen hij in militaire dienst was. We zijn in de onderaartse gangen geweest waar de soldaten gelegerd waren als er een bedreiging was.

's Middags zijn we naar de kalkafgraving van Faxe geweest, een erg grote afgraving waar je in mag. We hebben er een paar stukken kalk met fossielen gevonden. Jammer dat het museum dicht is.
We hebben overnacht vlak bij een meer in Fuglebjerg. Coördinaten N 55º20'27" E 11º35'8" Gratis, geen voorzieningen behalve een wc waarvan de deur niet dicht wil. Het is een mix-parking waar we alleen stonden. Erg rustig met een mooi uitzicht.

18 september. Het wordt vandaag 23 graden. We besloten naar zee te gaan. Na enig zoeken zagen we een bordje dat naar het strand verwijst. Het was een rustig strand waar het heerlijk was in de zon. Het water was aan de frisse kant. We zagen nog een soort Runenbegraafplaats vlak bij de parkeerplaats. Helaas alleen met Deense tekst.

Aan het eind van de middag zijn we naar Sealand gereden en staan nu in Sulkendrup. Coördinaten N 55º17'41" E 10º42'37" Alle voorzieningen, DKK 90 is ongeveer €11,50. Het is een rustig plekje langs een weggetje. Vlak bij de ingang ligt nog een grafheuvel van 5000 jaar geleden. Hij is gerestaureerd en je mag er in.

19 september. We zijn vanmorgen naar het Vikingschipmuseum in Ladby bij Kerteminde geweest. Er is in 1923 een grafheuvel ontdekt van een compleet vikingschip van 25 meter lang . Het schip was begraven. Er waren 11 paarden en 4 honden in het schip en de koning in een bed. Er zijn ook nog grafgiften gevonden welke de koning mee gekregen had. Er was een reconstructie van het schip in het museum. Heel bijzonder. Buiten bij het fjord was de echte grafheuvel met een afdruk van het schip. Het hout was al vergaan maar de spijkers en botten van de paarden kon je nog zien.

We hebben Kertemide bekeken. Het heeft een oud centrum met leuke hoekjes met vakwerkhuizen.
We zijn verder naar het noorden gegaan en zij door het dorpje Viby gegaan. Dit is nog een authentiek dorpje met alleen maar vakwerkhuizen.
Hierna zijn we naar Fyns Hoger gereden, helemaal tot het het puntje. We hebben hier een uur gewandeld.
Om een uur of 4 zijn we naar Odense gereden. Je mag bij een camperbedrijf gratis buiten het hek op een grasveld overnachten. Het is een heel net industrieterrein. Coördinaten N 55º21'57" E 10º28'0" geen voorzieningen.

20 september. We zijn op de fiets naar Odense geweest, bijna 8 km. We wilden een 24 uur kaart kopen bij de VVV, zodat we wat musea konden bekijken, maar deze was niet meer te koop. Ze hadden alleen een plattegrond. We zijn toen aan een stadswandeling begonnen, eerst langs het Hans Christian Anderson huis, en daarna kwamen we bij een museum, het "Møntergarden" over Funen, vanaf het jaar 1000 tot heden. Er waren ook vakwerkhuizen bij. Het was de moeite waard. We zijn er uren geweest. Daarna hebben we de stad verder bekeken. Om half 5 waren we weer terug bij de camper en hebben op zelfde plaats geslapen als gisteren.

21september. We zijn naar Christiansfeld gereden, een dorpje boven Harderslev. Het is rond 1720 gesticht door de Hernhutters en staat nu op de Unesco lijst. Er waren veel authentieke gebouwen, een kerk, broeder- en zusterhuis, weduwenhuis, het huis van de voorganger en een hotel. Een heel apart dorpje. Leuk om te bekijken.

Hierna zijn we naar Harderslev gereden en hebben hier rondgekeken. Een leuk oud stadje.
Later zijn we naar Aabenraa gereden. Hier is een camperplaats aan het fjord. Coördinaten N 55º2'5" E 9º25'22" DKK125 is € 16,- lozen en water innemen gratis.
We zijn nog een uurtje de stad in geweest. De stad viel tegen. Niet zo veel bijzonders.
22 september. Vandaag zijn we weer naar huis gereden.

We hebben veel leuke en interessante dingen gezien.